ירידות בוולסטריט - המשקיעים מבולבלים, עצבניים, הבנקים איכזבו, מדד הפחד עולה, האם אנחנו לקראת שבוע תנודתי? 

נתוני אינפלציה חזקים, נגידי הפד מדברים בקולות מנוגדים, מאידך הפרשנים אופטימיים, פלא שהמשקיעים מבולבלים?

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור: FUNDERאיור: FUNDER

13/04/2024 משה מימון, עורך אתר FUNDER

נתוני האינפלציה שלחו את השווקים לירידות ביום רביעי סביב אחוז במדדים המובילים, אבל ביום חמישי ה-S&P500 תיקן מעל אחוז והנאסד"ק על ה כ-1.7% בערך. התחושה היתה שהנה, המשקיעים על הגדר, מחכים להזדמנות להיכנס במחיר אטרקטיבי יותר, למניות הטכנולוגיה שנסחרות במחירים גבוהים.

ואז הגיע יום המסחר אמש, יום שישי. בראש ובראשונה התפרסמו דוחות שלושת הבנקים הגדולים בארה"ב. J.P.Morgan, Wells Fargo ו-Citi. שלושת הבנקים היכו את התחזיות הן בשורה העליונה בהכנסות, והן בשורה התחתונה, ברווח למניה. אבל שלושת הבנקים ירדו. Wells Fargo סגר בירידה של 0.4%, למרות התוצאות, לאחר שהראה ירידה בהיקף ההלוואות והמשכנתאות שהוא מעניק. Citi נמצאת במהלך רה-ארגון משמעותי, והמשקיעים ממתינים מעט על הגדר לגבי עתיד החברה. J.P.Morgan אמנם היכתה את התחזיות, אבל סיפקה תחזית ל-2024 שלא עמדה בציפיות המשקיעים, ובתגובה המניה ירדה כמעט 6.5%.

הירידות במניות הבנקים, פתחו את הדרך למהלך ירידות ביום שישי שהסתכם בירידה של 1.2% בדאו, 1.4% ב-S&P500 ו-1.6% בנאסד"ק. ראסל 2000 סגר בירידה של כמעט 2%.

כלומר קיבלנו שלושה ימים עם תנודה מנוגדת, בהיקף של מעל אחוז. מדד ה-VIX (המכונה מדד ה'פחד') סגר ברמה של 17.3, רמה שלא היה בה מאז אוקטובר 2023.

המשקיעים מבולבלים, כוחות מנוגדים פועלים על השוק
ימים כאלה של תנודתיות, אומרים לנו שהמשקיעים בעצם מבולבלים. אין ממש כיוון ברור. יש משקיעים שמנצלים את הירידות כדי להיכנס לשוק במחירים נוחים יותר. מאידך, יש משקיעים שמנצלים את העליות כדי למכור סחורה במחיר גבוה יותר.
מצד אחד נתוני האינפלציה מראים שהכלכלה האמריקאית לא מתקררת, לא מאטה, והפעילות הכלכלית לא מצטמצמת. שוק התעסוקה חזק, ונתוני האינפלציה גבוהים. זה אמור לדחות את הורדת הריבית של הפד.

המשקיעים מקבלים מסרים סותרים מבכירי הפד. בעוד פאוול חזר על ההערכה של שלוש הורדות ריבית, תוך כדי זה שהוא מקטין את צמצום המאזן של הפד. הרי שבכירי הפד שדיברו השבוע השמיעו טון אחר לגמרי, כשחלקם אפילו אמר שיתכן ולא תהיה הורדת ריבית השנה. רק להזכיר, בדצמבר-ינואר ההערכה בשווקים היתה לתחילת הורדות ריבית במרץ, ול-6-7 הורדות ריבית. זה השתנה די מהר, והשווקים שינו את הערכתם, סביב פברואר ל-3 הורדות ריבית. עכשיו, אחרי הנתונים של האינפלציה, המשקיעים שינו שוב את הערכתם, לכיוון של 1-2 הורדות ריבית. כאמור, יש פרשנים ונגידים שמדברים על זה שיתכן ובכלל לא תהיה הורדת ריבית השנה.

מאידך הפרשנים והחזאים מעריכים את ה-S&P500 ברמה של בערך 5535. Wells Fargo הוציא הערכה שמדברת על כך שה-S&P500 צפוי לסיים את השנה ברמה של 5535. מבחינת המשקיעים הזמן להיכנס לשוק הוא בערך חודשיים-שלושה לפני הורדות הריבית של הפד, אז עקרונית, כשהעריכו שהורדת הריבית של הפד תהיה במרץ, היה הגיון להיכנס לשוק בדצמבר. עכשיו, משהריבית מתרחקת, המשקיעים אולי מצמצמים קצת את היקף ההון שמופנה לטובת מניות.

שתי נקודות נוספות, יש עדיין לא מעט הון שיושב בקרנות כספיות, ומחכה להיכנס לשווקים, או בעצם נכנס לשווקים במנות. לאט לאט. בנוסף, צריך לזכור שהמדדים המובילים ביצעו מהלך רצוף של כמעט 30% מאז אוקטובר האחרון, כמעט ללא מימוש, כמעט ללא תיקון. כך שתיקון של 5% ואפילו מעבר לכך, הוא לא משהו שצריך לקחת אותו כמשהו חריג.

לסיכום – המשקיעים עצבניים, התנודתיות תישאר, עונת דוחות עצבנית
לסיכום, יש היבטים חיוביים על השווקים – האופטימיות של המשקיעים, סיפור ה-AI, הרצון להשתתף בחגיגה, ולהיכנס לשוק לפני שהפד מוריד ריבית, והעובדה שיש עדיין הון לא מבוטל שיושב על הגדר. אלה ההיבטים החיוביים.
מאידך, יש היבטים שליליים – הכלכלה שמתחממת, והאינפלציה שמסרבת לרדת. העובדה שבמצב כזה הריבית לא תרד, תקשה מאוד על משקי הבית ועל הפירמות. השוק רץ על פני מעל חמישה חודשים, ובמהלך עליות מרשים, כמעט ללא תיקון. כל אלה מצדיקים מהלך לכיוון השלילי לפחות בטווח הקצר. לכן אנחנו רואים את מדד ה-VIX עולה.

עונת הדוחות התחילה ביום שישי, ותמשיך ביתר שאת במהלך השבוע, כאשר גולדמן זאקס, Bank of America, מורגן סטנלי, וגופים פיננסיים נוספים ידווחו בתחילת השבוע. לא מעט בכירי הפד ידברו במהלך השבוע הזה, והמשקיעים יקשיבו למה שהם אומרים.
אני מניח שההבנה של הורדת ריבית אחת בלבד לקראת נובמבר, תשפיע על הקונים, ועל הנחישות שלהם להיכנס לשוק, ונמשיך לראות תנודתיות, הצידה, עם נטייה כלפי מטה. כשהמשקיעים עצבניים, הנטייה שלהם היא להיות פחות סבלניים ל'תקלות' הכי קלות בדיווחים של החברות. כלומר אנחנו נכנסים לעונת הדוחות עם סנטימנט מעט עצבני, וזה לא חיובי לשווקים.


Right
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.