איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה "יש רוב תומך במעבר למסחר בימים שני עד שישי" - דוחות הבורסה לרבעון 

הבורסה לניירות ערך מדווחת על התוצאות הכספיות לרבעון השני ולחציון הראשון של 2024 - הבורסה מסכמת את הרבעון השני של השנה עם קרוב ל- 26 מיליון שקל ברווח המתואם לעומת כ- 20 מיליון שקל אשתקד

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איתי בן זאב, מנכ״ל הבורסה, צילום: קובי קנטוראיתי בן זאב, מנכ״ל הבורסה, צילום: קובי קנטור

07/08/2024 מורן שקד

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ-105.1 מיליון שקל, גידול של 13% לעומת 92.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ה-EBITDA המתואם ברבעון השני הסתכם לסך של כ- 45.8 מיליון שקל, לעומת סך של כ- 35.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 29%.

הרווח הנקי המתואם ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם לכ- 25.7 מיליון שקל לעומת סך של כ- 20.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 26%.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, אמר היום: "תוצאות הבורסה ברבעון השני מצביעות על כך שגם בתקופת מלחמה, אנחנו עדים לחוסנה וחשיבותה עבור הכלכלה הישראלית. אנחנו ממשיכים להשקיע בפיתוחים טכנולוגיים, תשתית מתקדמת וקידום שיתופי פעולה לטובת שכלול השוק, הסרת חסמים והנגשת הבורסה לעולם. המשך פיתוח שוק ההון קריטי דווקא בימים אלו, מתוך המחוייבות העצומה שלנו לכלכלת ישראל שהיא חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי שלנו. 

כחלק ממאמצים אלו ובהמשך לקול קורא שפרסמנו מוקדם יותר השנה, בשיתוף רשות ניירות ערך ובנק ישראל, לגבי שינוי ימי המסחר בתל אביב והתאמתם למקובל בעולם, קיבלנו תגובות חיוביות רבות מהשוק שמצביעות על רוב התומך במעבר למסחר בימים שני עד שישי. אנו מאמינים כי התאמת ימי המסחר הוא מהלך אסטרטגי שיסייע בהגברת הנגישות של הבורסה עבור משקיעים גלובליים, תגדיל את נוכחותם בשוק הישראלי ותתרום לכלכלת ישראל ולחברות המקומיות בפרט. בימים אלו אנו לומדים לעומק את התגובות שהתקבלו על מנת לגבש את המתווה המתאים ביותר לקידום שינוי משמעותי זה".

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב (ת"א: ברסה) מדווחת היום על התוצאות הכספיות לרבעון השני שהסתיים ביום 30.6.2024. 

במחצית ראשונה של גידול משמעותי במחזורי המסחר לצד עליית מדדים והמשך גיוסים.

במחצית הראשונה של 2024, כשישראל עדיין בעיצומה של המלחמה, מדד ת"א-125 עלה ב- 3.5% בדומה לעלייה של כ- 3.8% במדד הדאו ג'ונס ולעומת עלייה של 14.5% במדד ה-S&P 500. עליות שערים אפיינו גם את מרבית המדדים הענפיים ובראשם, מדד ת"א-רשתות שיווק שעלה בכ- 13% ומדדי חברות ההייטק - ת"א-טכנולוגיה ות"א גלובל-בלוטק שעלו בכ-10% ובכ-9%, בהתאמה, לעומת מדד נאסד"ק 100 שעלה בכ-17% באותה תקופה. שווי שוק המניות נכון לסוף המחצית עמד על סך של כ- 1,087 מיליארד שקל, גבוה בכ- 3% לעומת שווי השוק בסוף 2023, וזאת כתוצאה מהעליות במדדי הבורסה. 

במחצית הראשונה חל גידול משמעותי במחזורי המסחר באפיקים המרכזיים ביחס לשנת 2023.

בשוק המניות, מחזורי המסחר היו גבוהים בכ- 8% לעומת המחזור היומי הממוצע בכל שנת 2023 ועמדו על כ-2.1 מיליארד שקל בממוצע ליום. 

המחזור היומי בשוק איגרות חוב הסתכם בכ- 4.5 מיליארד שקל במחצית הראשונה  של השנה, גבוה בכ-15% מהמחזור הממוצע בשנת 2023. העלייה במחזורי המסחר נבעה בעיקר מהגידול במחזור המסחר באג"ח הממשלתיות שקליות שהסתכם בכ- 2.3 מיליארד שקל לעומת כ- 1.9 מיליארד שקל בממוצע בשנה הקודמת. גם באג"ח הממשלתי צמוד מדד נרשמה עלייה במחזורי המסחר, עם כ- 1 מיליארד שקל ממוצע ליום, גבוה בכ- 1% מהמחזור הממוצע בכל שנת 2023. באג"ח הקונצרני הסתכם המחזור בכ-1.1 מיליארד שקל, גבוה בכ- 12% מהמחזור הממוצע בשנה הקודמת.

גם במק"מ מחזורי המסחר היו גבוהים במחצית הראשונה של השנה, בהיקף של כ- 1.7 מיליארד שקל בממוצע ביום, גבוה בכ- 19% מהמחזור היומי הממוצע בשנת 2023. 

בשוק קרנות הנאמנות המחזור היומי הממוצע של יצירות ופדיונות הסתכם בכ- 1.8 מיליארד שקל, גבוה בכ- 28% מהמחזור הממוצע בשנת 2023. שווי השוק של קרנות הנאמנות נכון לסוף המחצית עמד על סך של כ- 375 מיליארד שקל, גבוה בכ- 14% לעומת שווי השוק בסוף 2023 וזאת כתוצאה מרכישות של קרנות נאמנות ומעליית ערך נכסי הקרנות בבורסה. 

במהלך המחצית הראשונה של השנה, 3 חברות ביצעו IPO, זאת לעומת שנת 2023 שבה חברה אחת בלבד ביצעה IPO. 

לנוכח הימשכות המלחמה והגידול בגירעון המצטבר, משרד האוצר המשיך לגייס חוב גם ברבעון השני של השנה. בסה"כ הנפיק משרד האוצר אג"ח בהיקף של כ- 124.4 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה, זאת לעומת כ- 76.7 מיליארד שקל במחצית השנייה של 2023. מתוך הגיוסים הנ"ל כ- 95.7 מיליארד שקל גויסו בבורסה ת"א.

המשך יישום התוכנית האסטרטגית - התאמה לסטנדרטים בעולם וגיוון מוצרי ההשקעה

בבורסה ממשיכים ביישום התוכנית האסטרטגית תוך שימת דגש משמעותי על חיזוק הפעילות הבינלאומית, התאמת הסטנדרטים והסרת חסמים למסחר מול שווקי העולם. 

בהמשך לקול קורא שפרסמה הבורסה בשיתוף רשות ניירות ערך ובנק ישראל בנוגע למעבר למסחר גם בימי שישי כמקובל בעולם, בבורסה מעדכנים כי התקבלו פידבקים חיוביים מאוד מהמשקיעים בארץ ובחו"ל ומתוכן עולה כי קיים רוב התומך במעבר למסחר בימי שני-שישי. הבורסה בוחנת בימים אלו את האופן המתאים ביותר לביצוע המהלך, עבור שוק ההון המקומי והמשקיעים הבינלאומיים. 

הבורסה ממשיכה לעבוד בשיתוף פעולה עם הרשויות והרגולטורים השונים. כך למשל ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה במחצית יולי את חוק האיגוח, אשר יאפשר לראשונה בישראל לבצע עסקאות איגוח, בדומה לסטנדרטים המקובלים בעולם. לאחר השלמת החקיקה בכנסת, בבורסה מקווים ליישום ופתיחת השוק כבר ב- 2025. בנוסף, רשות ניירות ערך אישרה לאחרונה השקת קרנות כספיות חדשות עם מועדים קבועים, שיבטיחו לציבור תשואה מראש, וזאת במקביל לקרנות הכספיות שכבר קיימות, מהלך אשר יגדיל את מגוון המוצרים להשקעה לטובת הציבור הרחב.    

הבורסה ממשיכה לפעול באופן אקטיבי להגדלת מספר הסוחרים החדשים בשוק ההון הישראלי – החל מסוף מאי אלטשולר שחם טרייד החל לפעול כחבר בורסה וחבר מסלקת הבורסה, והיום עומדים מספר חברי הבורסה על 25 לעומת 24 בסוף שנת 2023. 

בנוסף הבורסה ממשיכה להרחיב ולגוון את המוצרים השונים ולהשקיע, בין היתר, במדדים חדשים ובלעדיים, זאת כחלק מיישום יעד אסטרטגי של פיתוח ושכלול השוק, בפרט עבור הציבור הרחב. בחודש יוני הושקו לראשונה מדדים חדשים עם חברת קסם, חברת הקרנות הגדולה בישראל. במחצית יולי הודיעה הבורסה על השקה נוספת של 7 מדדי מניות ואג"ח חדשים, כשחלק מהם מיועדים להמשך שיתופי הפעולה של הבורסה עם היצרנים השונים. 

בשוק הנגזרים, הבורסה הקטינה בתחילת יוני את המכפילים באופציות על מדד ת"א-35, מדד ת"א-בנקים-5, מדד ת"א-125 וכן בנגזרי המט"ח הנסחרים בבורסה. חלק מהמקורות שייווצרו בעקבות יישום הקטנת מכפילי נכס הבסיס יוקצו לפיתוח שוק ולהגברת הנזילות והסחירות בשוק הנגזרים באמצעות תוכנית Volume Rebate. 

עיקרי התוצאות לרבעון השני ולחציון הראשון של שנת 2024: 

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 105.1 מיליון שקל לעומת הכנסות ברבעון המקביל אשתקד בסך של כ- 92.9 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ- 13%. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מגידול בהכנסות מהפצת מידע ושירותי קישוריות, כתוצאה מגידול בפעילות ומהשפעת עדכון תעריפי שימוש במדדים. הסעיף המשמעותי ביותר בהכנסות - עמלות מסחר וסליקה – הסתכם בכ- 38.8 מיליון שקל ברבעון השני של השנה לעומת כ- 35.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כ-15% מהגידול בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה הם בגין עלייה במחזורי המסחר ובהיקף היצירות/פדיונות של יחידות קרנות נאמנות. מנגד, קיטון בשיעור העמלה האפקטיבית בהכנסות מקרנות נאמנות ומק"מ הביא להפחתת הגידול האמור בשיעור של כ-4% בהכנסות, וכן קיטון של יום מסחר אחד בין הרבעונים הביא לירידה נוספת בהכנסות בשיעור של כ-2%. 

העלויות ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 74.8 מיליון שקל לעומת עלויות בסך של כ- 72.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 3%. הגידול בעלויות נובע בעיקר מגידול בהוצאות שכר והשקעות טכנולוגיות, מחשבים ותקשורת. 

הכנסות מימון, נטו ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 2 מיליון שקל לעומת הכנסות מימון, נטו ברבעון המקביל אשתקד, שהסתכמו בסך של כ- 3.6 מיליון שקל, קיטון של 45%. הכנסות המימון ברבעון גדלו כתוצאה מהכנסות ריבית על הפיקדונות ובמקביל הוצאות המימון גדלו גם הן בגין הלוואה מתאגיד בנקאי שנלקחה בסוף שנת 2023, כך שבנטו הכנסות המימון קטנו.

הוצאות המיסים, נטו ברבעון השני של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 8 מיליון שקל לעומת סך של כ- 5.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המיסים נבע מהגידול ברווח לפני מס. העלייה בשיעור המס האפקטיבי נובעת מהפסדים מניירות ערך בשנים קודמות שלא נוצרו בגינם מיסים נדחים.

הרווח ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 24.3 מיליון שקל לעומת סך של כ- 18.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 29%. הגידול ברווח נבע בעיקר מגידול בהכנסות בניכוי העלייה בעלויות ובהוצאות מיסים כמוסבר לעיל.

ה-EBITDA המתואם ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 45.8 מיליון שקל, לעומת סך של כ- 35.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 29%. עיקר הגידול נובע מעלייה ברווח לפני מימון בסך של כ- 10 מיליון שקל.  

הרווח המתואם ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 25.7 מיליון שקל לעומת סך של כ- 20.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 26%. עיקר הגידול נובע מעלייה מהכנסות משירותים בניכוי הגידול בעלויות ובהוצאות המיסים.

עיקרי התוצאות לחציון הראשון של שנת 2024: 

ההכנסות בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 213.4 מיליון שקל לעומת הכנסות בחציון המקביל אשתקד בסך של כ- 192.9 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ- 11%. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מגידול בהכנסות מהפצת מידע ושירותי קישוריות כתוצאה מגידול בפעילות ומהשפעת עדכון תעריפי שימוש במדדים. 

העלויות בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 150.1 מיליון שקל לעומת עלויות בסך של כ- 142.6 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 5%. הגידול בעלויות נובע בעיקר מגידול בהוצאות שכר והשקעות טכנולוגיות, מחשבים ותקשורת. 

הכנסות מימון, נטו בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 3.4 מיליון שקל לעומת הכנסות מימון, נטו בחציון המקביל אשתקד, שהסתכמו בסך של כ- 6.1 מיליון שקל, ירידה של 44%. הכנסות המימון בחציון גדלו מהכנסות ריבית על הפיקדונות ובמקביל הוצאות המימון גדלו גם הן בגין הלוואה מתאגיד בנקאי שנלקחה בסוף שנת 2023 כך שבנטו הכנסות המימון קטנו. 

הוצאות המיסים, נטו בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכמו לסך של כ- 16.7 מיליון שקל לעומת סך של כ- 12.2 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המיסים נבע מהגידול ברווח לפני מס. העלייה בשיעור המס האפקטיבי נובעת מהפסדים מניירות ערך בשנים קודמות שלא נוצרו בגינם מיסים נדחים.

הרווח בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 50 מיליון שקל לעומת סך של כ- 44.3 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 13%. עיקר הגידול ברווח נבע מגידול בהכנסות בניכוי העלייה בעלויות ובהוצאות המיסים כמוסבר לעיל.

ה- EBITDAהמתואם בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 94.4 מיליון שקל, לעומת סך של כ- 79.1 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 19%. הגידול נובע מעלייה ברווח לפני מימון בסך של כ- 12.9 מיליון שקל ובנטרול הוצאות בגין תשלום מבוסס מניות והוצאות פחת בסך של כ- 2.4 מיליון שקל.

הרווח המתואם בחציון הראשון של שנת 2024 הסתכם לסך של כ- 53.5 מיליון שקל לעומת סך של כ- 46.5 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ- 15%. עיקר הגידול נובע מעלייה בהכנסות משירותים בניכוי הגידול בעלויות ובהוצאות המיסים ומהתאמת העלייה בעלויות בגין תשלומים מבוססי מניות.


הודעה זו אינה מחליפה את האמור בדוחותיה התקופתיים של החברה, בהם נכלל המידע המלא והמדויק.

עונתיות

הכנסות החברה ממסחר וסליקה מושפעות, בין היתר, ממספר ימי המסחר והסליקה. ברבעון השני לשנת 2024 מספר ימי המסחר הסתכם ל- 57 לעומת 58 ימי מסחר ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ- 1.7%. בששת החודשים הראשונים של שנת 2024 היו 120 ימי מסחר לעומת 122 ימי מסחר בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ- 1.6%. להלן מידע בדבר התפלגות ימי המסחר בין הרבעונים: 


לגרף הבורסה לני״ע בת״א לחצו כאן

83 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 79.52 מיליון ב-הבורסה לניע בתא
קרנות נאמנות שמחזיקות את הבורסה לניע בתא. לרשימה המלאה

איתי בן זאב, מנכ״ל הבורסה, צילום: קובי קנטור
איתי בן זאב, מנכ״ל הבורסה, צילום: קובי קנטור

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.