קרן נאמנות במוקד || מור 10/90 תיק חו"ל 

קרן טובה מאוד לתיק המעקב כאשר נרצה לשים דגש על השיפור במחירי האג"ח בעקבות הורדת הריביות בחו"ל

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
קרן נאמנות במוקד - מור 10/90 תיק חול / תמונת אילוסטרציה: Canvaקרן נאמנות במוקד - מור 10/90 תיק חול / תמונת אילוסטרציה: Canva

10/09/2024 משה שלום

ככל שעובר הזמן, אני ממשיך להאמין בדבר אחד: נרמול הריביות הממשלתיות לרמות גבוהות כמו 4-5% נמצא בסכנה גדולה. במיוחד בארה"ב. מדוע? כי, ככל שעובר הזמן, קורים שני דברים עקביים בהחלט: השפעת הריביות הגבוהות מתפשטת לכל תחומי הכלכלה, וגורמות למיתון מתנפח לאיטו. זאת, כאשר הרזרבות האישיות והעסקיות שנבנו ממענקי הקורונה נעלמות. כמו כן, תוכניות הממשל הגדולות, שהיו בנויות על גרעון תקציבי ענק, מסיימות להיות מבוזבזות מבלי שיגיעו חדשות בגלל הבחירות. מכל האמור לעיל, השוני הכיווני ברור למדי:

ריביות יורדות -> תשואות אג"ח יורדות -> עלייה של מחיר האג"ח -> עלייה של שווי יחידות הקרנות המחזיקות את האג"ח הזה.

אגב, עניין זה תופס הן לאג"ח הממשלתי, והן לקונצרני. לכן, כאשר שוק המניות עושה סימנים של קרטוע זמני, יש בהחלט הגיון בלהסתכל על החלק האג"חי של השוק, ובמיוחד בחלק הפונה לחו"ל (ארה"ב בעיקר...). הקרן שלפניכם היא כזו והיא גם הטובה ביותר ברמה השנתית (9.53% - עד 04-09-2024). היא בנויה לתלפיות מרוב של אגרות חוב, עם קמצוץ מניות (עד 10%) אבל, בהחלט מכוונת את מלוא תשומת ליבה לנצל את מה שקורה באג"ח הדולרי הזר. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה מבית מור, והיא כבר מספיק וותיקה (אביב 2015) כדי שנוכל למדוד את ביצועיה מול נכסי הייחוס והקרנות המתחרות לה. היא רביעית בגודלה (מהגדולה לקטנה) בקטגוריה המכילה 19 קרנות, עם 350.2 מיליוני שקלים. כמו כן, דמי הניהול שלה עומדים על 0.80%, הממקמים אותה במקום ה-8 (מהיקרה לזולה) בין 19 הקרנות. סה"כ נתונים טובים מאוד כאמצע הדרך.

מה שהפתיע אותי קצת הייתה סטיית התקן של הקרן העומדת על 0.98%, שזה קצת גבוה לקרן שהיא מכוונת לעולם האג"ח בעיקר. נכון שיש כאן השפעה של המטבע (הקרן אינו מנוטרלת מט"ח) אבל, עדיין. יש לציין שעולם האג"ח עבר גם הוא תקופה של תנודתיות גדולה מאז 2022 כאשר החל מסלול הנרמול של הריביות. זה לא משהו דרמטי אבל ציבור המשקיעים הישראלי אוהב תנודתיות נמוכה, ובדרך כלל מקבל כזו כאשר מדובר בבית ההשקעות מור.

מול התנודתיות הזו עומדת התשואה היפה השנתית (הטובה ביותר בקטגוריה) של 9.53%. בהחלט מרשים גם כאשר לוקחים בחשבון שחלק מזה יכול להיות משויך לדולר-שקל, בזמנים שונים של העימות המלחמתי שלנו מול אויבנו. בחשיפות יש משהו ממש מעניין בהקשר של המט"ח. שימו לב, שביום הדיווח האחרון, היה בקרן 8.75% מניות, ו-64.26% אג"ח. סה"כ 73.01% נכסים פיננסיים סחירים רגילים. והחשיפה המט"חית עומדת על 86.62%. מי שמעוניין בכך יוכל לראות את פירוט הדברים הנוספים בתיק הקרן.

ביצועי הקרן



כפי שציינתי לעיל, קיים עניין של תנודתיות בקרן הזו. וזה ניכר היטב בגרף השנתי שלה. אבל, זה לא היה הוגן להתייחס רק לקרן לבדה. לפניכם שתי השוואות: מול נכס ייחוס די קרוב לה (קרן מחקה אג"חית בחו"ל של אי-בי-אי), והשוואה מול הקרנות הטובות שבאות אחריה בקטגוריה על פי התשואה השנתית. שתי ההשוואות מציגות את הטווח הארוך יחסית של שנתיים והטווח הקצר יחסית של "מתחילת השנה". הנה הן:







בחלק הראשון אנו רואים איך הקרן של מור בהחלט מובילה מעל נכס הייחוס ומצליחה לתת עוד קצת בזכות החלק המנייתי שבה, מעבר לטיב בחירת האג"ח. בחלק השני, הטווח הארוך מובל על ידי הקרן של קסם אקטיב כאשר כל האחרות שייכות לקבוצה די מגובשת. בטווח הקצר יותר, הקרן של מור מצליחה להתעלות ולהוביל את הקבוצה.

גיוסים ופדיונות



יש תמיד שמחה גדולה כאשר אנו רואים שציבור המשקיעים מצליח לנפות את הטפל מהעיקר ולהגיע לקרנות הטובות בשוק הקרנות הישראלי. זה המקרה כאן על פי מה שמתגלה כהתפרצות אדירה למדי של גיוסים. מאז כניסה מאסיבית של כסף (חד פעמית – כנראה איחוד קרנות) בתחילת 2023, ניתן לראות גיוסים אבל, עד תחילת 2024, היו אלו גיוסים קטנים יחסית. 2024 שינתה זאת, ובחודשיים האחרונים פשוט ישנה כניסה מדהימה של הון מנוהל חדש. הנה הגיוסים בקרנות המתחרות בקטגוריה:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5121249
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/138

המון הצלחה לכולם!

 

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.