8 סיבות לפזר את תיק הפנסיה שלכם על פני שווקים שונים ולא להתרכז רק ב S&P500 

התשואות ב S&P500 מדברות לבד, אז למה בכל זאת לא להשקיע רק בארה"ב? הטענות כלפי השקעה בארה"ב משמעותיות, אבל האם הטענות האלה נכונות?

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
מדד S&P500 צילום: פאנדרמדד S&P500 צילום: פאנדר

13/05/2024 איציק אהרוני, יועץ ומתכנן פיננסי מוסמך CFP

בימים אילו שמדד הדגל של ארה"ב S&P500 אוטוטו כובש מחדש את השיא האחרון, אנחנו שומעים תחת כל עץ רענן פרסומת והמלצה להשקיע את הכסף במדד זה, אם זה את הכסף הפרטי ואם זה את הפנסיה. והציבור נוהר בהמוניו למדד המפורסם.

והשאלה - האם זה הדבר הנכון לעשות? האם זה נכון לרכז את כל ההון במדינה אחת, חזקה ככל שתהיה?!?

אני חושב שהתשובה היא - לא!

המצדדים בהשקעה בארה"ב בלבד:

>>> שווי השוק של מניות ארה"ב הוא למעלה מ 50% מהשווי העולמי.

>>> בהשקעה בשוק המניות של ארה"ב אפשר לקבל פיזור מעולה בהשקעה בסקטורים ותעשיות מגוונים.

>>> להרבה מהחברות שנסחרות בארה"ב ישנם רווחים שמקורם מחוץ לארה"ב.

>>> בשנים האחרונות היתרון של הפיזור מתעמעם מכיוון שהקורלציה בין השווקים השונים עלתה.


8 סיבות לפזר את תיק הפנסיה שלכם על פני שווקים שונים ולא להתרכז רק ב S&P500


1. פיזור תיק ההשקעות על פני נכסים שונים לא קורלטיביים הוא ה"ארוחת חינם" היחידה בשוק ההון 

טיעונים אלה נראים משכנעים ומושכים אבל לדעתי הם שטחיים ואסביר למה בהמשך. לדעתי פיזור בינלאומי הוא קריטי לבנייה נכונה של תיק השקעות - פיזור על פני נכסים שאינם מתואמים באופן מושלם, מאפשר מצד אחד להגדיל את התשואה מבלי להגדיל את הסיכון או לחלופין להקטין את הסיכון ללא הקטנת פוטנציאל התשואה. פיזור תיק ההשקעות על פני נכסים שונים לא קורלטיביים הוא ה"ארוחת חינם" היחידה בשוק ההון כי בד"כ הגדלת פוטנציאל התשואה דורשת הגדלת הסיכון.
 
2. רדיפה אחר תשואה הרסנית לתוצאות תיק ההשקעות

הבעיה של משקיעים היא שהם תמיד יסתכלו על החלק בתיק (לצורך העניין השקעה במדינה מסוימת) שלא הניב ביצועים טובים לאחרונה וידמיינו מה התוצאה הייתה יכולה להיות אם היו משקיעים במשהו אחר שביצועיו היו יותר טובים. בתיק שמפוזר בצורה טובה - תמיד יהיה חלק שלא מבריק בביצועים, זה סימן שהתיק מפוזר היטב! הבעיה שלא ניתן לנחש מראש איזה מדינה תשיא תשואות טובות יותר מהנתונים ההיסטוריים. התנהגות של "רדיפה אחר תשואה" המאופיינת בהשקעה בנכסים שהשיאו תשואות טובות לאחרונה היא בד"כ התנהגות הרסנית לתוצאות תיק ההשקעות!
 
3. התשואה העודפת של המניות בארה"ב ב 30 שנה האחרונות נובעת מהתייקרות בהשוואה לשאר העולם

חשוב להבין, נכס שמחירו יקר פוטנציאל התשואה העתידי שלו נמוך ולהפך. נכס שמחירו זול, פוטנציאל התשואה העתידי שלו גבוה. אמנם זה לא "מדע מדויק" אבל מחיר הנכס יכול לתת לנו הערכה טובה לתשואה העתידית הצפויה. מכפיל הרווח הנוכחי של השוק יכול לתת לנו הערכה לא רעה מה התשואות שנקבל ב 10 שנים הקרובות. התשואות נוטות להתכנס לממוצע הרב שנתי. חלק גדול מהמשיכה של משקיעים להשקעה בארה"ב היא התשואה שהתקבלה לאחרונה אך כאמור המחיר הנוכחי של המניות בארה"ב לא מבשר טובות. התשואה העודפת של המניות בארה"ב ב 30 שנה האחרונות לא נובעת מכך שהחברות שם עשו רווחים יותר גדולים אלא פשוט כי המחירים של המניות בארה"ב התייקרו יותר בהשוואה לשאר העולם. מחירי המניות לא יכולים להתייקר ללא גבול. האם זה אומר שהמניות בארה"ב יתרסקו? לא בהכרח, אבל סביר שהתשואות העתידיות שיתקבלו יהיו נמוכות יותר.
 
4. פיזור על פני שווקים שונים מוריד למינימום את הסיכון של השקעה במדינה בודדת

בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה בקורלציה בין השווקים בגלל היבטים של גלובליזציה, ולשווקים השונים יש נטייה לעלות, לרדת ואף להתרסק ביחד. אך קורלציה בטווח הקצר לא מבטלת את יתרונות הפיזור בטווח הארוך. פיזור על פני שווקים שונים מוריד למינימום את הסיכון של השקעה במדינה בודדת אשר התשואות שלה בטווח הארוך יהיו נמוכות. בטווח הארוך, שווקים שונים לא נוטים להתרסק יחד באותו זמן, בטווח הארוך מה שקובע הוא הכלכלה הספציפית של אותה מדינה.

5. ארה"ב לא חסינה מפני משבר

ב 100 שנה האחרונות משקיעים שריכזו את כל הונם במדינה ספציפית ראו את ההון נמחק ברובו - אם זה יפן בשנות ה 90, גרמניה, רוסיה וצרפת במלחמת העולם השנייה, ארה"ב בשנות ה 30. אם אתם חושבים שארה"ב של היום חסינה לתרחיש כזה, לדעתי אתם עושים הערכת חסר. מה שחשוב לצבירת הון הוא מה קורה בטווח הארוך ופחות מה קורה בתנודות קצרות הטווח של השוק. כאמור אנחנו לא יכולים לנחש מראש איזה מדינה תניב תשואה גבוהה יותר ופה היתרון של הפיזור. ישנן עדויות שהקורלציות בין השווקים עלו בעיקר במניות צמיחה גדולות ופחות במניות ערך או במניות ערך קטנות, גם בשווקים מתעוררים נצפית קורלציה נמוכה יותר אל מול השווקים המפותחים ובכללם ארה"ב ולכן הוספת מניות מסוג זה אף מגדילה את הפיזור.
 
6. מ 1950 עד 1989, תשואת מניות ארה"ב פיגרה ב 2.65% ריאלית לשנה אל מול מניות מחוץ לארה"ב

בואו נסתכל קצת על נתונים, מ 1950 עד 1989, תשואת מניות ארה"ב פיגרה ב 2.65% ריאלית לשנה אל מול מניות מחוץ לארה"ב. בשנים 2000-2009 ("העשור האבוד"), תשואת מניות ארה"ב הייתה מינוס 2.25% ריאלית לשנה, כאשר תשואת מניות מחוץ לארה"ב היתה פלוס 1.01% ריאלי. אם מסתכלים בחלונות של 10 שנים (בתזוזות של שנה) משנת 1900 עד שנת 2022, תשואת מניות ארה"ב הביסה את תשואת המניות מחוץ לארה"ב רק ב 59% מהמקרים. תשואת מניות ארה"ב אל מול מניות בינלאומיות נוטות להיות ציקליות כלומר אחרי תקופה של ביצועים טובים יותר של ארה"ב אל מול שאר העולם, בד"כ המצב התהפך וחוזר חלילה. אנחנו לא יכולים לחזות למשך כמה זמן יימשך כל מחזור כזה ומתי תהיה נקודת השינוי...
 
7. השקעה במניות ארה"ב אינה מספקת חשיפה מספקת לסקטורים ותעשיות מגוונים
 
באשר לטענה שהשקעה בארה"ב בלבד מספקת פיזור נאות על פני סקטורים ותעשיות - הטענה הזו פשוט לא נכונה. מדד S&P500 מוטה בעיקר למניות צמיחה טכנולוגיות גדולות, נכון לכתיבת שורות אילו כ 30% ממדד S&P500 הוא סקטור הטכנולוגיה, כאשר 7 מניות בלבד תופסים את רובו של הסקטור! המדד אינו מספק חשיפה מספקת לסקטורים כגון חומרי גלם, סחורות ותשתיות. עובדה זו גורמת לכך שהמדד רגיש לתנאים הכלכליים המשפיעים על מניות מסוג זה. כמו שראינו בשנת 2022, הסיכון התממש בשל עליית האינפלציה והריבית, והמדד ספג הפסדים קשים. זאת ועוד, החברות המובילות נמצאות תחת עינו הבוחנת של הרגולטור בשל הכוח הרב שצברו, וזה לא בלתי סביר להניח שיגיע היום בו יושתו עליהן מגבלות...
מחקרים מראים שמניות בעלי מאפיינים שונים מגיבים באופן שונה לתנאי שוק שונים, בשוק יש מניות מסוגים שונים כגון מניות צמיחה, מניות ערך, מניות קטנות, מניות גדולות וכו' ולכן פיזור התיק לכל הפחות בפיזור גיאוגרפי עולמי, לעניות דעתי תתרום לכל הפחות בהיבט של הסיכון ויתכן גם בהיבט של התשואה. צריך לזכור, כאשר התיק יורד ב 50% , נדרשת 100% עליה כדי לחזור למצב המקורי ולכן אם ניתן למנוע את ההפסד מראש, זה עדיף.
 
8. במציאות המניות בארה"ב נעות בקורלציה למניות ארה"ב שלהן אין רווחים משמעותיים מחוץ לארה"ב

באשר לטענה כי למניות של חברות בארה"ב יש רווחים מחוץ לארה"ב ולכן הפיזור הזה מספק, במציאות המניות בארה"ב נעות בקורלציה למניות ארה"ב שלהן אין רווחים משמעותיים מחוץ לארה"ב כי מניות של מדינה מסויימת חשופות לסיכונים כלכליים, חברתיים ופוליטיים של אותה מדינה. על פי אותו הגיון מכיוון שחברות במדינות מחוץ לארה"ב מקבלות רווחים ממכירות בארה"ב לכן לא צריך להשקיע בחברות בארה"ב?!?. חשוב לזכור כי חברות בינלאומיות בד"כ מנטרלות חשיפה למטבעות, דבר שהוא לא בהכרח רצוי לתיק ההשקעות מכיוון שגיוון מטבעי מהווה פיזור ראוי ומועיל. דבר נוסף, פיזור בינלאומי מספק גידור כנגד אינפלציה של מדינה מסויימת מכיוון שאינפלציה במדינה אחת לא בהכרח משליך ומשפיע על אינפלציה במדינה אחרת. לסיכום, פיזור על פני מדינות הוא חשוב ומשמעותי לתשואות ולסיכון הגלום בתיק ההשקעות ולא ניתן לחקות אותו על ידי מניות מקומיות עם רווחים בינלאומיים.
 
לסיכום

אכן, לפזר את ההשקעה על פני כל העולם יכולה להיות החלטה לא קלה בהתחשב בתשואות המצויינות שעשה השוק בארה"ב בעשור האחרון אך לדעתי זו ההחלטה הנבונה והאחראית. תזכרו, תשואות עבר לא מעידות על תשואות עתיד. התמחור, בסופו של דבר, משנה.
 
הכותב הינו יועץ ומתכנן פיננסי מוסמך CFP, חבר לשכת המתכננים הפיננסים בישראל

אין לראות בכתוב ייעוץ השקעות\פנסיוני\פיננסי המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרותיו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתוכן משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. 
 

Right
פוליסות חיסכון /  תמונה: dreamstime

פוליסה פיננסית: להפוך חיסכון להשקעה

לימור עופרי - טור דעה
25/07/2024
דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר, צילום: Julius baer

יוליוס בר: "צורך גדול יותר בהורדת ריבית באיחוד האירופאי"

דיוויד קוהל, כלכלן ראשי יוליוס בר
25/07/2024
שמואל קצביאן, צילום: עזרא לוי

דיסקונט: הירידה במדד ה-S&P 500 אתמול יצרה מספר שיאים שליליים

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט
25/07/2024
השווקים מגיבים לפרישתו של ביידן / תמונה: Dreamstime, עיבוד: פאנדר

יוליוס בר: "השווקים מגיבים באופן שקול לפרישתו של ביידן"

קספר קוכלי, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר
24/07/2024
בינה המלאכותית / צילום: Dreamstime

יוליוס בר: יש פער גדול בין ההכנסות להוצאות בתחום הבינה המלאכותית

לוקה מנוזי, חוקר תחום הדור הבא יוליוס בר
22/07/2024
רינת אשכנזי, צילום: טומי הרפז

״עוד אי וודאות פוליטית בארה"ב תביא לעוד תנודתיות״

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית הפניקס בית השקעות
22/07/2024
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.