הודעת ריבית הפד – הפד השאיר את הריבית ללא שינוי | סיקור LIVE 

הודעת הריבית היום מגיעה אחרי נתוני אינפלציה חזקים, ואחרי התבטאויות של לא מעט בכירים בפד, שהניצים ביניהם אף אמרו שיתכן והריבית לא תרד השנה | הפד חותך את צמצום המאזן ל-25 מיליארד דולרים בחודש | השוק חשש מפד ניצי, אבל פאוול לא שידר מסר שונה מזה שאמר בנאום האחרון שלו | השווקים חיוביים לתוך מסיבת העיתונאים

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
ריבית הפד, צילום: פאנדרריבית הפד, צילום: פאנדר

01/05/2024 משה מימון, עורך אתר FUNDER

הפד כצפוי השאיר את הריבית על כנה. עד כאן אין חדש, גם ההודעה הזו, וגם ההודעה הבאה ביולי, צפויות מבחינת הפעולה של הפד. אין ספק כי השווקים לא מצפים להורדת ריבית.

ההודעה היום מגיעה אחרי נתוני אינפלציה שמראים שתוואי האינפלציה מפסיק לרדת. בהודעה הקודמת פורסמה התחזית הכלכלית – Summary of Economic Projection (SEP), שחזרה על הורדת ריבית ק פעמים. העניין הוא שמי שהתווה את תרשים הנקודות בהודעה הקודמת, התבטא לאחר הודעת הריבית, והציג עמדה ניצית הרבה יותר מזו שהיתה בתחזית הכלכלית. להזכיר, בתחזית הכלכלית הקודמת, הצפי היה לריבית בסוף 2024 על 4.6%, כלומר 3 הורדות ריבית.

תקציר התחזית הכלכלית הודעת ריבית מרץ


להזכיר, הבנק המרכזי של ארה"ב מוציא הודעת ריבית 8 פעמים בשנה, במועדים קבועים. בכל הודעה שניה (כלומר 4 פעמים בשנה) הבנק מלווה להודעת הריבית גם תחזית כלכלית שהוא קורא לה Summary of Economic Projection או בקיצור SEP. בתחזית הזו, שהיא לא ארוכה, מפרט הבנק המרכזי את הערכת חברי וועדת השווקים הפתוחים של הפד ה-Federal Open Market Committee לגבי אינדיקאטורים מרכזיים הנוגעים לכלכלה האמריקאית – תוצר, אינפלציה, ושער הריבית. כלומר הערכת חברי הוועדה חשובה מאוד כדי לתת למשקיעים כיוון לאן הפד הולך בפעולותיו העתידיות.

תרחיש הנחיתה הרכב עדיין בתוקף

גם מרבית הכלכלנים וגם פאוול עצמו עדיין שמים על השולחן את תחזית הנחיתה הרכה כתרחיש המרכזי. אבל פאוול חזר והדגיש כי הוא רוצה אכן לוודא שהאינפלציה יורדת אל מתחת ל-2%. הנתונים האחרונים הרחיקו אותו מעט מהמקום הזה, ולכן בוצע השינוי.

השוק בעצם גילם המשך כיוון חיובי בירידת האינפלציה והורדת ריבית החל ממרץ. זה לא קרה, כי האינפלציה מאז לא ממש יורדת.

הנתונים לא מראים האטה של האינפלציה

ההודעה הנוכחית חשובה אולם ההודעות הבאות, יחד עם הנתונים הכלכליים הם החשובים, שכן הם יגדירו מה הכיוון להמשך מבחינת הריבית. עקרונית, נכון להיום אין סיבה אמיתית להוריד את הריבית, שכן נתוני האינפלציה לא מאטים. הן הנתון של 12 חודשים, וגם כשמנרמלים את הנתונים של החודשים האחרונים – 6, 4, ו-3 חודשים, מקבלים אינפלציה גבוהה יותר לפי מדד הליבה של ה-PCE, הנתון שהפד מעדיף.


הכלכלנים מעריכים הורדת ריבית בספטמבר

אחרי שהעריכו הורדת ריבית ראשונה במרץ, הנתונים הראו שהורדת הריבית תתעכב. נכון להיום אף אחד לא יודע מתי יתחיל הפד להוריד ריבית. די ברור שהתחזית של 3 הורדות ריבית לא מחזיקות מעמד, וימתינו לראות מה הפד ישנה בהודעה שלו הפעם.

בכל אופן, כמה סקירות שפרסמנו באתר FUNDER, מציינות הורדת ריבית בספטמבר.

בסקירתו החודשית מציג מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS Global Wealth Management, את הניתוח שלו ומה הוא חושב שזה אומר עבור המשקיעים, לדבריו "במקרה הבסיס שלנו, אנו מצפים שהאינפלציה בארה"ב תחזור בהדרגה למגמת ירידה, ותרד ל-3% עד סוף הרבעון השלישי. למרות שפקידי הפד ציינו שאין דחיפות להוריד את הריבית, אנו חושבים שהם יוכלו לבצע הפחתה ראשונה בספטמבר".

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר אמר כי "אנו רואים סיכוי טוב שהאינפלציה תאט בחודשי הקיץ, מה שיאפשר לפד להקל במדיניות מוניטרית בישיבת השווקים הפתוחים בספטמבר".

השווקים מחפשים כיוון

אחרי מעל 5 חודשים של עליות רצופות, כמעט ללא תיקון, הגיע חודש אפריל, ויצר תיקון בשווקים. כעת עולה השאלה האם התיקון שהתרחש באפריל, שעמד על בערך 4-4.5% במדדים העיקריים בארה"ב. כעת מגיעה השאלה האם התיקון הסתיים, או שמא אנחנו רק בהפוגה בתיקון שימשיך הלאה לכיוון 4800-4900? או שמא אחרי דשדוש קצר, נחזור לעלות.

הערכה היא שלא בקרוב נשוב לשיא חדש, השווקים צריכים לקבל אינדיקציות ברורות יותר הן מנתוני האינפלציה, ובעיקר מהבנק המרכזי של ארה"ב, שיאותת מתי הוא מתחיל להוריד את הריבית. להזכיר, אחרי ההודעה הקודמת, השוק עלה, אולם מיד לאחר מכן, עם שינוי הטון מבכירי הפד, השוק התחיל במהלך התיקון.

LIVE - סיקור מסיבת העיתונאים
הפד הודיע שהוא מקטין את צמצום המאזן ב05 מיליארד דולר. הפד הודיע כי צמצום המאזן יוקטן, מ-60 מיליארד דולר לחודש, ל-25 מיליארד דולר לחודש, החל מחודש יוני. הצפי היה שהקטנת המאזן תהיה לרמה של 30 מיליארד דולר לחודש, כלומר הקטנת צמצום המאזן גדולה מהצפי.

פאוול אמר שהנתונים נכון לעכשיו לא מעניקים לפד את הביטחון בהורדת ריבית. ועדת השווקים הפתוחים, תשקול בזהירות את הנתונים הבאים.

לא רואה עילה להעלאת ריבית
בתגובה לשאלה של עיתונאים, פאוול אמר שהסיכוי להעלות ריבית לא סביר. פאוול אמר שאם האינפלציה עיקשת, וגם שוק העבודה חזק, נמתין עם הורדת הריבית.

פאוול אמר שיש שני כוחות שעובדים, שחרור השווקים לאחר המגפה, והמדיניות המרסנת של הפד מהצד השני. זה מה שהוריד את האינפלציה עד כה. פאוול סבור שלמדיניות המרסנת ייקח זמן להשפיע. הפד לא מכוון לפגוע בשכר העובדים, אלא להוריד את האינפלציה. מה שהפד מנסה לעשות הוא לקרר את הכלכלה, ולהחזיר אותה ליעד של 2%, גם אם זה אומר להוריד את השכר כתוצאה מכך.

האם הפד מסוגל להוריד ריבית 3 פעמים?
פאוול אמר שהוא לא עומד עם לוח זמנים. ייקח זמן עד שהפד יגיע לבטחון בהורדת הריבית. כשנגיע לביטחון נתחיל להוריד ריבית. פאוול אמר שהוא לא רואה את הנתונים האלה בינתיים.

בניתוח נתוני הרבעון הראשון, אנחנו רואים אחרי 3 נתוני אינפלציה, צריך להגיב לנתונים. לא צריך להגיב על סמך חודש אחד, אבל אחרי רבעון שלם צריך להגיב. לדעת פאוול, יש עיכוב משמעותי בהשפעת המדיניות המרסנת על שוק הדיור, וכשזה יקרה זה ישפיע גם על האינפלציה.

Right
השווקים יורדים? / תמונה: Canva

הדרך הקלה לעשות שורט על S&P500 - קרנות סל חשיפה הפוכה, מה זה?

משה מימון, מומחה שווקים פיננסיים, FUNDER
26/07/2024
הכרזתו של ביידן / צילום: Dreamstime

"סיכוני אירועים פוליטיים כאן כדי להישאר, עם השלכות משמעותיות על בניית תיקי השקעות"

מייקל סטרובק, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר
25/07/2024
מנכל משרד הכלכלה אמנון מרחב / צילום: החברה לפיתוח הגליל; עיבוד, פאנדר

מנכ"ל משרד הכלכלה פורש מהתפקיד

דניאל דותן, עורכת משנה
25/07/2024
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.