הדולר לאן? בחו"ל הוא יורד במפתיע, אצלנו עולה בצורה ההגיונית ביותר - עולה ל 3.825 [10:00] 

גורמי היסוד של המגמות ההפוכות שונים במהותם, כאשר הדולר-שקל עומד לפני החלטה חשובה של פריצה מעלה

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור פאנדר אילוסטרציה AI - הדולר האמריקאיאיור פאנדר אילוסטרציה AI - הדולר האמריקאי

05/08/2024 משה שלום

אם הייתי מבקש מכם לנחש את מגמתו הנוכחית של הדולר העולמי, לאור הירידות הדרמטיות שראינו בשוקי המניות, לאיזה כיוון הייתם נוטים? עלייה או ירידה? מהקורלציה ההיסטורית בין עולם ה-RiskOn (שבו נמצאות המניות) וקומפלקס ה-RiskOff (שבו הדולר מככב כבר שנים רבות) אני הייתי מניח שהייתם דוגלים בדולר מתפוצץ מעלה. ומה קורה בפועל? ההיפך, כמובן, אחרת לא הייתי שואל את השאלה...

איך ניתן להסביר זאת? התשובה פשוטה מאוד: האג"ח הממשלתי האמריקאי! או ליתר דיוק, התשואות של אותו אג"ח. הנה דוגמה מובהקת למה שקרה בהן, על ידי גרף שעתי של התשואה של האג"ח הממשלתי ל-10 שנים:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

מאז יום רביעי, 24-07, ועד סיום המסחר של יום שישי האחרון (02-08) התשואה נפלה מ-4.289% ל-3.794%, דהיינו ירידה של 11.55% (!!). השלכה מידית על המטבע האמריקאי: חולשה! וזה מה שראינו מול היורו, ומול מטבעות אחרים, כאשר היין הוא האלמנט היותר מעניין בחבורה של המטבעות העיקריים.

לפנינו ניפוץ של קורלציה עתיקת יומין שגורם להפסדים ענקיים אצל מי שסחר ובנה עליה... מדוע הקריסה הזו בתשואות? פשוט מאוד: גם המניות, וגם האג"ח, הפנימו דבר אחד שניסו להדחיק המון זמן: המיתון מגיע! האם זה יהיה Soft או Hard Landing, עדיין לא ברור. אבל התפיסה שקובעי המדיניות ה"גאונים" הצליחו לנרמל את הריביות על ידי העלאות רבות, מבלי שזה ישתקף בכלכלה האמיתית, כבר פסה מהעולם. מיתון משמעותי אומר הורדה חזרה מהירה של הריביות, ויש האומרים, שכבר בספטמבר 2024 נראה 0.5% פחות, במקום ה-0.25%- שכולם מסכימים שיגיעו. הדולר פשוט מגיב לתחזיות האלו ומאבד גובה בהתאם למה שקורה באג"ח.

למעשה, היה זה בלתי נמנע, כאשר נגמרו החסכונות של הציבור ממענקי הקורונה, נגמרו מאגרי הנזילות הענקיים שבפד (Reverse Repo) וגם נגמרה ההשפעה העיקרית של תוכניות הממשל שגרמנו לגרעון ענק של מעל 8% (!!) לשנה. כל זה כאשר החוב הלאומי נמצא ב-35 טריליון דולר (!), והריבית השנתית עולה מעל טריליון דולר!

עבור הדולר-שקל העניינים הרבה יותר ברורים ומיידיים: למרות הכיוון מטה של הדולר העולמי, הדולר מקומי תופס תאוצה מעלה. לא צריך להסביר לקוראים המכובדים את הסיבות לכך. אבל, מעניין לציין, וכאן אתן לעצמי טפיחה קטנה על הכתף: הגבול האחרון, המבטל את התחזית החיובית על הדולר ברמה האסטרטגית, עמד איתן. שיא הירידות ביולי הגיעו ל-3.58, ולא שברו את ה-3.53.

לכן, אין זה פלא בעיני שהמהלך העולה, שאכן נובע מהמתיחות הביטחונית, הינו כה אסרטיבי וכה עצים. נותר רק לראות: עד כמה הוא יגיע, אם יפרצו בקרוב את 3.85? יעד 4.1 נראה רחוק מאוד אבל מי יודע? בכל אופן, הדולר המקומי חי בעולם משלו, ואין להסתמך על מה שקורה בעולם כרגע כדי להניח הנחות לגבי תנועת מחירו. מה שכן, אפשר לנסות להסתמך על בנק ישראל כדי לרסן את עלייתו של הדולר שלנו כדי למנוע פריצה באינפלציה. נו, מילא... הם לפחות ינסו.



(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

במבט מהיר על היורו, ניתן להבין שהוא מתנהל בתחום מסחר רחב מאוד, אבל, עם נטייה קטנה לעלייה, על בסיס התעלה הענקית שבה הוא נע. ביום שישי האחרון, התנועה בדולר הייתה כה אלימה מטה שראינו ביורו הגעה לסביבה של הגבול העליון של אותה תעלה.

מה כל זה אומר? אם התפיסה לגבי המיתון בארה"ב ממשיכה להכות בתשואות של האג"ח הממשלתי, היורו, כמטבע נגדי לדולר, ייהנה מזה, ואולי יפרוץ את גבולות הגזרה שבהן הוא התנהל עד כה. אני משער שהתנועות באג"ח היו חזקות ומהירות מדיי במקצת. לכן, אולי נראה תגובה נגדית בקרוב אבל כל עוד היורו עומד מעל 1.08 המצב הטכני שלו לא משתנה.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

האמת היא שאין לי הרבה מה לומר על הדולר-שקל, מעבר למה שכבר כתבתי מעלה ובכלל. מה שמדהים הוא שלמרות כל מה שקרה מאז תחילת השנה, הדולר-שקל לא שינה פאזה באמת: הגבול העליון שלו היה ונשאר סביב 3.8, או קצת יותר, כאשר הגבול התחתון היה ונשאר סביב 3.58 או קצת פחות. האם המאורעות האחרונים יעשו מעשה, ויגרמו לו לעבור לפאזה אחרת, בין 3.8 ו-4.1 ואולי לכבוש גבהים חדשים? הכול תלוי בתגובה האיראנית, בתגובה שלנו לתגובה, בתמיכה הבינלאומית להגנתנו מהתגובה האיראנית, בהגעה לעסקת חטופים, ובכלל, לשלב הבא במלחמה הכוללת בינינו לבין התמנון האיראני, לפני שזה יגיע לפצצה.

פונדמנטלית, פרמיית הסיכון הביטחונית עולה על כל השפעה אחרת במטבע שלנו, והוא מהווה מגדלור של חיוב או שלילה עבור כל שוקי ההון בארץ. השפעתו על האינפלציה תביא כנגדו את עוצמתם ה"אדירה" של סוחרי המט"ח של בנק ישראל. במידה ואלו ירצו לעזור לקידום הורדת הריבית בארצנו... בכל מקרה, 3.9 תהיה קריטית לחיוביים, וחזרה מתחת ל-3.7 תהיה משמעותית מאוד לטובת השליליים על הדולר במקומותינו.




 

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.