פרשנות - פאוול הגיע כדי לחלק סוכריות – שתי מתנות שהפד נתן 

מתנה אחת גלויה – הפד השאיר את כמות הורדות הריבית על כנן, המתנה השנייה מעט סמויה מהעין

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור: FUNDERאיור: FUNDER

21/03/2024 משה מימון, עורך אתר FUNDER

בסיכום הודעת הריבית של הפד, יחד עם מסיבת העיתונאים אפשר להגיד שהפד משאיר בגדול את הקו הנוכחי שלו. בגדול כי הפד צמצם את כמות הורדות הריבית בשנה הבאה, מ-4 ל-3, וגם את רמת הריבית ארוכת הטווח.

התחזית הכלכלית של ה-FED



השוק נשם לרווחה
התחזית הכלכלית הגיעה לאחר שנתוני האינפלציה הראו שהשוק האמריקאי מעט מתחמם, והאינפלציה לא יורדת בקצב הרצוי. זה הדאיג מעט את המשקיעים (ביניהם אני), שחשבו שפאוול יאותת על שינוי במדיניות. זה לא קרה. בעצם פאוול השאיר את המדיניות כפי שהיא, ואמר שאולי בשנה הבאה יורידו פחות את הריבית מהצפי, וגם שבטווח הארוך, הריבית תהיה גבוהה יותר.

אבל השוק, במידה רבה של צדק, לוקח את התחזית של הפד ל-2025 וצפונה בקורטוב של מלח, איך אומרים, עד שנגיע לשם מי יודע איפה נהיה, מי יהיה יו"ר הפד, ומה יהיה מצב הכלכלה. העולם יכול להסתובב מספיק פעמים כדי שלא נתייחס היום לתחזית ל-2025. מה שמעניין את השוק זה השנה, והחשש שהפד יקטין את כמות הורדות הריבית, התבדה.

יותר מזה, פאוול אמר בעצמו שיתכנו מהמורות בדרך, אבל הפד רגוע עם רמת הריבית הנוכחית, לדעתו זו רמה מרסנת מספיק, ולא נדרש שינוי במדיניות. עוד עולה מהתחזית הכלכלית ש-3 הורדות ריבית השנה יתבצעו למרות שהפד העלה את תחזית צמיחת התוצר ותחזית האינפלציה. כלומר הפד לא מתעלם מהאינפלציה, אבל מבטא רוגע מסוים בעניין זה. האם הפד צודק? שאלה מעולה, שרק החודשים הבאים יענו עליה.

הסוכריה השנייה שסייעה לשווקים
פאוול בנאום שלו, מיהר לדבר על צמצום המאזן של הפד. נסביר. בזמן הקורונה, הפד רכש כ-5 טריליון דולר של איגרות חוב של ממשלת ארה"ב, ועוד שלל ניירות חוב רבים כדי למתן את הירידות בשווקים, ובגדול להציל את הכלכלה האמריקאית מקריסה. בשנה האחרונה החל הפד לצמצם את המאזן שלו, כלומר למכור בעיקר איגרות חוב של ממשלת ארה"ב.

היקף צמצום המאזן של הפד היה גורם נוסף שהכביד על השווקים, שכן מכירת איגרות חוב של ממשלת ארה"ב, מורידה את מחירן, ומעלה את התשואות של איגרות החוב האלה, מה שמקשה על העסקים ועל משקי הבית. כך למשל המשכנתאות נגזרות מהריבית ל-10 שנים של איגרות החוב של ממשלת ארה"ב, וזו רק דוגמא אחת.

פאוול, בלי להתעמק על זה יותר מדי, אמר שחברי וועדת השווקים הפתוחים תדון בקרוב בהקטנת צמצום מאזן הפד. כלומר, צמצום קצב מכירת איגרות החוב (בעיקר של ממשלת ארה"ב). זה עניין משמעותי מ-2 סיבות.

ראשית, זה יקטין כאמור את הלחץ על שוק איגרות החוב, ויסייע לתשואות לחזור ולרדת. שנית, וזה ממש משמעותי, זה יסייע לארה"ב לצמצם את עלויות החוב, בעיקר כאשר ממשלת ארה"ב נדרשת למימון חוב בהיקף משמעותי מאוד, ומגייסת ומנפיקה בעצמה, כלומר מוכרת, איגרות חוב, מה שבתורו מעיב גם הוא על שוק איגרות החוב.

אם לסכם את הנקודה הזו, פאוול בעצם לא רק אמר שהריבית תרד 3 פעמים השנה, אלא גם נתן זריקת מרץ לשוק איגרות החוב.

לסיכום – גורם הסיכון ירד מהשולחן, למעט...
עקרונית, הודעת הפד היתה מאוד חיובית לשווקים, ואכן ראינו את השוק עולה היום, לכל רוחב החזית – כל המדדים סגרו בשיא כל הזמנים. S&P500 סגר מעל 5200, נאסד"ק סגר מעל 16,300, והדאו ג'ונס סגר מעל 39,500 עוד מעט מגיע ל-40,000. עד כאן הכל טוב.
נקודה אחת קטנה שנותרה היא שאלת העיתוי. נכון לעכשיו השווקים מתמחרים הורדת ריבית ראשונה ביוני. יש בזה היגיון, כי זה מאפשר לפד להוריד ריבית כל החלטה שניה. כלומר הורדת ריבית ביוני, המתנה ביולי, הורדת ריבית (2) בספטמבר, המתנה בנובמבר, והורדה נוספת בדצמבר. זה לוח הזמנים הסביר.

מאידך, בהחלט יש אפשרות שהפד ידחה את מועד הורדת הריבית ליולי ואפילו לספטמבר. להזכיר, הפד אמר 3 הורדות ריבית, הוא לא אמר מתין הן תתחלנה. בכל מקרה, מבחינת השווקים, הסיפור די גמור, כשנכון לעכשיו הסיכוי להורדת ריבית ביוני עלה ל-70% כשאמש הנתון עמד על 55%.

הערכת הסיכוי להורדת הריבית ביוני עלתה

TARGET RATE (BPS)

PROBABILITY(%)

NOW *

1 DAY
19/3/24

1 WEEK
13/3/24

1 MONTH
20/2/24

450-475

0.0%

0.0%

0.1%

1.5%

475-500

5.8%

3.6%

6.9%

21.7%

500-525

70.8%

55.6%

58.2%

53.9%

525-550 (Current)

23.4%

40.9%

34.8%

22.9%

* Data as of 20/03/24 05:17:33 CT


לאן ממשיכים מכאן

בעצם פאוול אמר שאלא אם יקרה משהו דרמטי, שהוא לא מעריך שיקרה, הפד ימשיך בכיוון הנוכחי. זה מקטין ומצמצם מאוד את גורמי הסיכון מהצד של הפד. השווקים יכולים להמשיך להסתכל על סיפור ה-AI, על הדוחות הכספיים, על צמיחת רווחיות החברות, ועל שאר הפרמטרים הכלכליים והגיאופוליטיים הנוספים שקיימים.


Right
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.