מדד המחירים בארה"ב - נתונים מעורבים - אלה התרחישים להורדת הריבית של הפד 

מצד אחד הנתונים מראים על ירידה בקצב האינפלציה, מאידך הקצב איטי מהצפוי, וגם מהרצוי - תגובה מתונה בשווקים

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
DreamstimeDreamstime

12/03/2024 משה מימון, עורך אתר FUNDER

נתוני המדד הכללי
המדד הכללי, יצא בהתאם לצפי, עם 0.4% נתון חודשי, אבל קצב האינפלציה השנתי עלה ל-3.2% מרמה של 3.1%. מן הסתם המשקיעים היו מעדיפים לראות נתונים קצת יותר ברורים במדד הכללי, כאשר עיקר ההתייקרות מגיעה ממדד שירותי הדיור (עלייה של 5.7%), וכן משירותי תעופה (עלייה של 3.8%).

נתוני מדד הליבה
המדד החשוב מבחינת האמריקאים הוא מדד הליבה, ללא מזון ואנרגיה,. מצד אחד, הצפי היה לנתון חלש יותר מזה שיצא בפועל. הצפי היה לעליה של 0.3%, ואילו בפועל הנתון יצא 0.4%. הצפי היה שאינפלציית הליבה בנתון שנתי תרד ל-3.7%, היא ירדה אבל רק ל-3.8%.
מה אפשר ללמוד מזה? שהאינפלציה יורדת, אבל לא בקצב הרצוי, הכיוון עדיין חיובי, והעובדה שגם מדדי הליבה יורדים זה בסך הכל חיובי. כל נתון שמתפרסם מביא למשקיעים תקווה שאולי הפעם הנתון יראה האטה גדולה יותר, אבל כאמור זה לא קורה.



הנתונים בעצם לא שינו את התמונה
נגיד הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב בעדותו החצי-שנתית בקונגרס אמר כי הוא מעריך שהריבית תרד השנה. זה השתיק לא מעט חששות שסברו שאולי הפד לא יוריד את הריבית בכלל השנה. הבעיה היא שלהוריד ריבית השנה, זה יכול להיות גם בדצמבר. השווקים ממתינים להורדת הריבית הזו בימים, לא בחודשים. אחרי שההערכה להורדת ריבית נדחתה ממרץ ליוני, המשקיעים בינתיים לא משנים את התחזית למועד מאוחר יותר, ומשאירים את ההערכה על יוני.
אם בוחנים את הנתונים, אז לפי חצי השנה האחרונה, אנחנו נמצאים באינפלצית ליבה של 3.8%, ובאינפלציה כללית של 3.2%, כלומר, גם נתוני החצי שנה האחרונים לא מספקים עבור פאוול שום סיבה להוריד את הריבית.

פאוול אבל גם אמר כי הוא רוצה לקבל וודאות שהאינפלציה אכן יורדת אל מתחת ל-2%. בעצם פאוול נתן סוכריה, אבל הטעם שלה לא ברור. התנאי המקדים להורדת הריבית הוא כבר לא אינפלציה מתחת ל-2%, אלא וודאות שאכן התוואי הזה מתקיים.

שני תרחישים להורדת הריבית
מבחינת הפד, יש שני תרחישים להורדת הריבית. הראשון - כי הוא יכול. השני - כי הוא חייב. נסביר.

תרחיש ראשון, הכלכלה איתנה, אבל האינפלציה יורדת אל מתחת ל-2%, ואז הפד בוחר לעצמו את העיתוי הנוח עבורו להוריד את הריבית. זה המצב בו אנחנו נמצאים היום. הכלכלה איתנה, ממתינים לירידת האינפלציה אל מתחת ל-2%. החלק השני של המשוואה עדיין לא התקיים, לכן הפד לא ממהר להוריד ריבית. החשש בתרחיש כזה הוא שהפד יוריד את הריבית מאוחר מדי, שכן להורדת ריבית לוקח זמן להשפיע, והורדת ריבית מאוחרת מדי, עלולה בכל זאת להקשות יתר על המידה את התנאים הכלכליים במשק האמריקאי. כאמור, נראה שזה לא המצב, אבל יש חשש בכיוון הזה. בכל מקרה נכון להיום זה התרחיש המרכזי.

התרחיש השני, הוא שהפד 'חייב' להוריד את הריבית, כי משהו נשבר. סקטור שמתחילות בו פשיטות רגל, בין אם זה בנקים אזוריים, או נדל"ן. זה מעלה את החשש של המשקיעים והפעילים בשוק, וזה מאלץ את הפד לתגובה מהירה, בין היתר דרך הורדת הריבית. זה התרחיש שהפד רוצה, וצריך להימנע ממנו. נכון לעכשיו, הכלכלה האמריקאית איתנה, מייצרת לא מעט משרות, נתוני הצריכה חזקים, ואין הרבה חשש שמשהו בכל זאת יישבר. כאמור, כל זה נכון להיום. אבל בכלכלה הדברים יכולים להשתנות באופן מיידי.

בינתיים הפד ממשיך בעמדה הבסיסית מבחינתו, והנתונים הכלכליים לא מספקים אינדיקציות ברורות לירידת האינפלציה מחד, או אינדיקציות להאטה כלכלית מאידך. לאור זאת תרחיש הורדת הריבית ביוני עדיין בתוקף.

TARGET RATE (BPS)

PROBABILITY(%)

NOW *

1 DAY
11-3-24

1 WEEK
5-3-24

1 MONTH
12-2-24

450-475

0.1%

0.2%

0.4%

6.8%

475-500

10.1%

11.9%

12.8%

43.5%

500-525

60.5%

59.6%

59.2%

41.9%

525-550 (Current)

29.3%

28.4%

27.6%

7.8%

* Data as of 12 מרץ 2024 07:55:55 CT


Right
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.