וול סטריט - 4 סיכונים שחשוב לקחת בחשבון 

אחרי עונת הדוחות, המשקיעים חוזרים למאקרו, פאוול ובכירי הפד ישפכו קצת אור על דעתם על השווקים, ונתוני התעסוקה יעסיקו את המשקיעים, אבל אסור לשכור את גורמי הסיכון שתמיד נמצאים בסביבה

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור: פאנדראיור: פאנדר

04/03/2024 משה מימון, עורך FUNDER

עוד ועוד משקיעים, כלכלנים, ואנשי שוק ההון משנים את הערכתם לגבי השוק, הכלכלה האמריקאית לא מפסיקה להפתיע את הפעילים בשוק ההון, שמבינים שיתכן והתרחיש האופטימי הוא זה שיקרה בסוף.

אחרי עונת הדוחות, שבסך הכל היתה סבירה. לא מדהימה אבל גם לא רעה. הנתונים של החברות יצאו בסדר. מה שהניע בעיקר את השווקים היו דוחות הביג-טק, שבעת המופלאות, כשאנבידיה בראשן.

סיפור הבינה המלאכותית, מייצר המון באזז אצל המשקיעים, שכל הזמן נכנסים חזרה לשוק מתוך חשש ל'הפסיד' את הטרנד. FOMO – Fear Of Missing Out, זה מה שמניע את המשקיעים. זה גם זולג לחברות מחוץ לביק-טק. מתוך מניות ה-S&P500 לא פחות מ-125 חברות נמצאות בטווח של 3% מרמת המחיר הגבוהה ב-52 השבועות האחרונים. זה בהחלט משמעותי, כי זה אומר שהכסף של המשקיעים זולג לכיוונים אחרים מחוץ לשבעת המופלאות.

הנתונים הכלכליים יניעו את ציפיות המשקיעים

צריך להגיד זאת בבירור. מהלכי העליות האחרונים, הגיעו למרות שהמשקיעים הבינו שהפד ידחה את העלאת הריבית. קודם ממרץ למאי, ועכשיו ליוני. כאשר גם ההערכה לגבי יוני לא גבוהה, ויתכן שאף תידחה הלאה ליולי.

הערכות ריבית ליוני (רמה נוכחית 5.25%-5.50%)


המשקיעים מבינים כפי הנראה שהכלכלה האמריקאית מגלה עמידות גבוהה מאוד, האבטלה נמוכה, שוק התעסוקה חזק, הרווחיות של החברות טובה. כל זה מביא את המשקיעים להבנה שהתרחיש האופטימי הוא גם זה הסביר. בכל מקרה, אנחנו כאן כדי למפות את גורמי הסיכון הקיימים סביבנו.

1. סיכון פיננסי

הסיכון הכלכלי לא מתומחר כלל בשווקים, סיכוי לפשיטת רגל של גוף כלשהו תמיד קיים, וגם פאוול ציין כי סקטור הנדל"ן מראה חולשה. פאוול אמר שלדעתו פעולות שהפד נוקט, יהיו מספיקות, וגם אם תיגרם פשיטת רגל של בנק כלשהו, בשל חולשה בתחום הנדל"ן, בעיתוי הנוכחי זה לא יצור סיכון סיסטמי למערכת.

הסיכוי של גורם הסיכון הזה להתממש – נמוך.

2.
 סיכון כלכלי

אחרי שאמרנו שהסיכון הפיננסי נמוך, המשמעות היא שמבחינת הבנק המרכזי אין בהילות להוריד ריבית. אם הכלכלה חזקה מצד אחד, והחשש מפני ההשלכות השליליות נמוך מצד שני, אין ממש מה למהר.

פאוול לדעתי היה מעוניין שלא להוריד את הריבית השנה. הוא זוכר טוב מאוד, והמשקיעים מזכירים לו, את הטעות שלו כשלא זיהה נכון את האינפלציה. הוא לא רוצה לטעות שוב, ולכן מעדיף (מאוד) שלא לחזור על הטעות הזו, להוריד ריבית, רק כדי לגלות להוותו שהאינפלציה לא יורדת, או חלילה, אפילו מתחילה לעלות. זה מבחינתו תהיה מכה קשה, שהוא מעדיף להימנע ממנה.

זו הסיבה שבעטיה פאוול כל הזמן משנה את הטון שלו. בהתחלה אמר שהוא רוצה לראות שהאינפלציה בכיוון הנכון. אחר כך אמר שגם לפני שנגיע ליעד, יתכן ונוכל להוריד ריבית. עכשיו הוא אומר שאמנם אנחנו ביעד, אבל הוא רוצה לראות שזה לא נתון חד-פעמי, ושהוא לא רוצה להוריד ריבית רק כדי לגלות שלא הצליח לסיים את הקילומטר האחרון.

איך אמר הנגיד שלנו, אמיר ירון, אנטיביוטיקה צריך לקחת את כל הימים, אחרת החיידקים יהיו חזקים יותר. לכן אנחנו כאן. השווקים אמנם מתמחרים (חלש) הורדת ריבית ביוני, אבל עד אז זה יכול עוד לזוז.

לכן הסיכון הגדול, שישפיע על המשקיעים בחודשים הבאים הוא כפי שהיה בשנה האחרונה – האינפלציה, ונתוני התעסוקה. זה מה שיעניין את המשקיעים ואת הפד, וזה מה שעשוי לאותת לכיוון הבא של השווקים.

הסיכוי של גורם הסיכון הזה להתממש – בינוני-גבוה.

3. סיכון גיאופוליטי

גם הסיכון הזה לא מתומחר בכלל אצל המשקיעים, שנוקטים בגישה אופטימית מטבעם, עד שהסיכון מתממש בפועל. להזכיר עד הפלישה לאוקראינה, כולם כולל האוקראינים עצמם לא האמינו שפוטין יפלוש. ללמדך שהסיכונים הגיאופוליטיים, תמיד נמצאים בחסר, שוב, כאמור עד שהם מתממשים.

אני רוצה להציע תזה שונה במקצת. השנה היא שנת בחירות של ארה"ב, ויתכן, שיהיו גופים שונים, שירצו לנצל את המגבלות של ביידן להפעלת הכח מצד אחד, והיעדר הקשב האמריקאי מצד שני לאור הבחירות, כדי להשיג תוצאות שקשה יהיה לבטל.

הראשונים הם הרוסים, שינסו אולי לשפר את מצבם באוקראינה ולספח שטחים נוספים. 

הרוסים אולי כבר פתחו במלחמה אבל האיום המשמעותי ביותר נמצא דווקא בים סין, ובטאיוואן. האם סין עלולה לבצע מהלך שיספח את טאיוואן אליה דווקא עכשיו? שאלה טובה. יתכן והסינים יחששו מחזרות של טראמפ לשילטון, וככל שהסקרים יראו שהוא מנצח את ביידן, הסינים ינסו לשפר עמדות, כי יחששו מכהונתו של טראמפ. 

בצד השלישי של המפה נמצאים האיראנים, החות'ים, והחיזבאללה. לא צריך להציג אותם, וקטונטי מלספק ניתוח גאו-אסטרטגי של המזרח התיכון, אבל יש סיכוי שלאל שמענו את המילה האחרונה מחורשי רעתנו. המזרח התיכון משול לסיר מרק על האש, שיכול בכל רגע נתון לגלוש.

הסיכוי של אחד מהגורמים האלה להתממש באופן כלשהו – בינונית.

4. סיכון שוק

עם כל הכבוד לאנבידיה, ולמיקרוסופט, השוק צריך עומק. בזמן האחרון רואים את המניות מגיבות באופן רחב יותר. גם אירופה עולה, ואפילו ביפן הניקיי שבר את שיא כל הזמנים לאחר 34 שנים. האם העומק מספיק? זו שאלה משמעותית, שכן ביום שבו המשקיעים יורידו את הרגל מדוושת ה-AI ששמה אנבידיה, תעלה השאלה מי יהיה הקטר הבא של שוק המניות. היעדר עומק, יכול לתפוס את השוק ביום ספציפי, ללא סיבה מוגדרת, פעמים רבות זה סביב פקיעת אופציות, יורד 2-3% ומתחיל מהלך ירידות.

ככל שהשווקים יתקדמו ללא תיקון, ככל שהשווקים יסתכלו ויונעו מסיפור ה-AI, ולא ירחיבו את נקודת המבט שלהם גם למניות אחרות, ולתחומים אחרים בשוק ההון, כך החשש שזה יקרה יגבר.

הסיכוי של סיכון כזה להתממש – בינוני.

גורמי הסיכון קיימים, אסור להתעלם מהם

השמקיעים נעים כל הזמן בין חשש לתאוות בצע. היום הנטייה של המשקיעים היא חיובית מאוד, אבל צריך לזכור שמהותם של הסיכונים היא שהם מגיעים בזמן שאף אחד לא מצפה להם.

אסור להתעלם מגורמי הסיכון, ולהיכנס All-In בשווקים, יש לפעול בזהירות למרות מהלכי העליות המדהימים ורווחי ההון שהמשקיעים חווים בשווקים מאז נובמבר שנה שעברה.

נתוני סקר איגוד איגוד המשקיעים הפרטיים האמריקאי – שפל בפסימיות המשקיעים



Right
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.