בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ב-4.5% - מחזק את תוואי הורדת הריבית - 4 הורדות ריבית ב-2024 

הפרשנים היו חלוקים, הנימוקים היו לכאן ולכאן, בסוף בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית על כנה | הודעה מתעדכנת - נציג סיקור מסיבת העיתונאים מיד

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Photo Nataliia Mysik Dreamstime.comPhoto Nataliia Mysik Dreamstime.com

26/02/2024 משה מימון, עורך FUNDER

החלטת הריבית של בנק ישראל הפעם היתה החלטה שלא ניתן היה להעריך לאן תלך. הדעות של הפרשנים היו חלוקות מאוד.

יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר בבורסה אמר שנתוני הצמיחה מחייבים סיוע מכל מקור אפשרי, גם הדולר מאפשר הורדת ריבית, והורדת ריבית תקל הן על המדינה בגיוס חוב, והן על נוטלי המשכנתאות.

מאידך, ציין פגוט, כי הפחתת ריבית בארץ, תייצר פער גדול מול הריבית בארה"ב, מה שעלול להביא לפיחות, מה גם שהמצב הבטחוני עדיין לא נרגע. פגוט אמר שהטיעונים לכאן ולכאן כבדי משקל, אולם הוא היה מוריד את הריבית.

גם כלכלני פועלים ציינו שהכל פתוח לקראת מחר, שכן המלחמה האצה אצלנו את בלימת האינפלציה. מאידך, הלחימה טרם הסתיימה, והסיכון לתפנית שלילית באינפלציה גבוה, לכן כלכלני פועלים נטו להמתנה של בנק ישראל עם ההחלטה.

אלכס ז'בז'נסקי הכלכלן הראשי של מיטב דש ציין כי כל 0.25% הורדת ריבית של בנק ישראל מזרימה למשק כ-5 מיליארד שקלים בשנה. לדעתו, השיקולים תומכים בהורדת הריבית, ונתוני התוצר אף מחזקים זאת.

יונתן כץ וכלכלני לידר העריכו כי בנק ישראל יוריד את הריבית, לא בלי התלבטות. לפי יונתן כץ, האינפלציה נמצאת בתוך היעד, השקל ממשיך להתחזק. להערכתם, שיקול פער הריביות מול אירופה וארה"ב הוא שיקול משני, פער הריביות השלילי לא מנע את הייסוף בשקל.

רינת אשכנזי כלכלנית הפניקס ציינה אף היא את התמתנות האינפלציה, התחזקות השקל כתומכים בהורדת הריבית, וההשלכות השליליות על עולם הנדל"ן, והחשש למצב הכלכלי של משקי הבית. מאידך, אשכנזי ציינה כי בנק ישראל מעריך לא יותר מ-2-3 הורדות ריבית עד סוף השנה, ושהקצב יהיה מדוד. זאת יחד עם סיכון ההסלמה, ופערי הריביות מול חול שיכול לפגוע בשקל. לאור זאת התרחיש של הורדת ריבית לדעת אשכנזי נמוכה.

שקל מול הדולר והיורו מרץ-2023 עד 23/2/24


החלטת בנק ישראל

ההערכה שלנו היתה שבסיכומו של דבר יחליט בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5%. הרצון של בנק ישראל שלא לייצר מהלך הורדת ריבית מהיר מדי, שעלול לפגוע ולהחליש את השקל, ולהחזיר חזרה את האינפלציה יגבר.

העובדה שעדיין אנחנו בלחימה, ושמדובר בסיר שכל רגע יכול לגלוש, תכריע לדעתנו כנראה את הרצון של בנק ישראל לשמר לעצמו כלים להמשך, ולא לירות בכל התותחים על ההתחלה. באופן עקבי בנק ישראל העדיף להשאיר לעצמו כלים להמשך, ולא להשתמש בכל הכלים שברשותו.

סיכום הודעת הריבית
כפי שהערכנו, בנק ישראל השאיר את הריבית על כנוה. בנק ישראל ציין בנימוקים שלו את המשך הלחימה וחוסר הוודאות שנלווה לכך. בנק ישראל ציין כי האינפלציה נמצאת בתוך היעד, למרות העלייה בתחזיות לשנה הקרובה. בנק ישראל ציין כי האינדיקטורים לפעילות הכלכלית ומצב התעסוקה מצביעים על התאוששות הדרגתית - שוק העבודה, רכישות באשראי, לאחר הירידה החדה שהתרחשה עם פרוץ המלחמה. בנק ישראל ציין כי הוא מודע לכך שהפעילות בשוק הדיור הוסיפה להיות מתונה, למרות העלייה שנרשמה בחודש האחרון במחירי הדירות. המגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה התמתנו אך עדיין משמעותיים.

סיקור מסיבת העיתונאים
אנחנו מאריכים את מתווה ההקלות לציבור, שבו נקטנו במהלך המלחמה ב-3 חודשים נוספים. המערכת הבנקאית הסכימה להארכת המתווה.

קושי בשוק הדיור
בנק ישראל מודע לקשיים בשוק הדיור. בנק ישראל סקר פרק נרחב בשוק הדיור. הקושי שקשור לעובדים לענף, ולשמר את ההיצע ברמה גבוהה. שימור היצע גבוה זה המפתח למחירי הדיור.

הנגיד התייחס להורדת דירוג האשראי. ההחלטה היא על רקע אי הוודאות לגבי הלחימה, ולגבי היכולת של הממשלה לנקוט בפעילות כלכליות חיוניות. האופק השלילי בעיקר מגיע לאור התמשכות הלחימה. לדברי הנגיד, החשש של הורדת הדירוג, גולמה בשווקים, ולכן לא ראינו תגובה משמעותית בשווקים הפיננסיים לאחר ההודעה.

הצורך במשמעת תקציבית
הנגיד ציין, שוב, שעל הממשלה לבצע את המהלכים הפיסקאליים הדרושים, מהאתגרים המשמעותיים במשק. כדי לשדר לשווקים מסר חיובי, וכן כדי למנוע הורדת דירוג נוספת.

הנגיד התייחס במפורש לתקציב הנוכחי, ואמר כי העלייה בהוצאות המלחמה, הוצאות ביטחוניות מכאן ובטווח הקרוב, והוצאות אזרחיות כבדות, חשוב שבמסגרת התקציב שהגישה הממשלה, שכולל צעדים פיסקאליים משמעותיים. חשוב שהצעדים האלה, יישארו גם לאחר אישור התקציב בכנסת.

הנגיד תמך בהקמת וועדה ביטחונית ואזרחית, למפות את צרכי הבטחון של מדינת ישראל בעתיד. זה יסייע לייצר מסגרת תקציבית שתהלום אתגרים אלה.

התוואי נשאר - 4 הורדות ריבית השנה
הנגיד ציין שבנק ישראל לא רואה סיבה בינתיים לחרוג מתוואי של 4 הורדות ריבית ב-2024, כלומר עוד 3 הורדות ריבית השנה.


Right
Left

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.