וול סטריט מנפחת בועות ? מניות ה AI מול בועת מניות הרכב החשמלי  

בועת הבינה המלאכותית תופסת תאוצה, חבל לבזבז עליה זמן - מניות שנתפסות כקשורות לעולם הבינה המלאכותית רשמו בשנה האחרונה זינוקים של עשרות ומאות אחוזים. זמן טוב להיזכר בבועת מניות הרכב החשמלי-אוטונומי ששררה כאן ממש לא מזמן

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Image by FreepikImage by Freepik

17/03/2024 עמי גינזבורג

במהלך הכנת הטור שאתם קוראים כעת נכנסתי לאתר יאהו פייננס כדי לבדוק בצורה שטחית מה עושה כל אחת מהחברות בענף ה-AI שמופיעות בטבלה המצורפת. לא שיש לי כוונה להיכנס לעומק ולהבין עד הסוף מה הן עושות. זה לא באמת חשוב. מה שחשוב הוא מה כל חברה מייצגת בעיני המשקיעים. איזה סוג של חלום היא מציעה. חלום שעל בסיסו היא הספיקה לנתר בתוך שנה בכמה עשרות (או מאות) אחוזים.

כאשר נכנסתי לבדוק את מניית סאונד-האונד – חברה העוסקת בשיפור מערכות דיבור קולי באמצעות AI - הבחנתי מייד שהמניה מזנקת במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט ב-15%. בסוף ינואר נסחרה SOUN סביב מחיר של 1.7 דולר. אתמול (יום ד' 13.3) היא כבר הגיעה ל-8.65 דולר. והיום, לפני פתיחת המסחר של יום ה' היא כבר נסחרת סביב 10 דולר. מי שנכנס אליה בתחילת 2024 ראה את השקעתו מוכפלת פי 5.5. 

הסתקרנתי וניסיתי לבדוק עוד קצת. הדו"ח הכספי של החברה פורסם לפני כשבועיים. החברה הציגה בו הכנסות שנתיות של 45 מיליון דולר, עליה נאה של כ-47% לעומת שנת 2022. עם זאת, החברה עדיין מפסידה. ההפסד התפעולי הגיע ל-65 מיליון דולר, ירידה לעומת הפסד של 105 מיליון דולר ב-2022. ההפסד הנקי ל-2023 הסתכם ב-92 מיליון דולר.

החברה גם פרסמה תחזיות להמשך. היא מצפה לצמיחה שנתית בהכנסות של כ-40% בשנתיים הקרובות. באשר לרווח – ובכן זה עדיין רחוק. סאונד-האונד אינה מצפה להראות רווח כלשהו ב-3 השנים הקרובות.

באתר האינטרנט הפיננסי סימפלי וול סטריט העוקב אחר ביצועי המניה הוסיפו עוד כמה אזהרות מעניינות: 1. בעלי המניות מהציבור דוללו משמעותית בשנה האחרונה. 2. בעלי העניין בסאונד-האונד מוכרים חבילות גדולות של מניות ב-3 החודשים האחרונים. 

אני הייתי מוסיף עוד שתי אזהרות: 1. ההון העצמי של SOUN הוא 13 מיליון דולר בלבד. בסוף 21' הוא עמד על מינוס 343 מיליון דולר. 2. ההפסדים המצטברים של החברה לאורך השנים מסתכמים ב-502 מיליון דולר. הם מומנו – איך לא? – באמצעות גיוסי הון במניות.  

סאונד האונד היא רק קצה הזנב שמכשכש בימים אלה בכלב של וול סטריט. זו חברה קטנה, לא מאוד משמעותית, שסובלת מהפסדים כרוניים ותזרים מזומן שלילי. על פי המספרים שהיא מפרסמת הייתי חושד שזו חברה שיש סכנה ממשית להמשך קיומה כעסק חי.   

מניות AI  בולטות בשנה האחרונה

חברה

טיקר

שיעור עלייה ב-12 חודשים 

שווי שוק 

B$))

פעילות

סאונד-האונד

SOUN

470%

3.0

מוצרי זיהוי קול מבוססי AI

אנבידיה

NVDA

260%

2,000

פיתוח וייצור שבבים גראפיים

סימבוטיק

SYM

150%

27.0

טכנולוגיית AI למערכות לוגיסטיקה

אפסטארט הולדינג

UPST

90%

2.0

מערכות AI לתחום הענן 

אירו-וירומנט

AVAV

80%

4.5

מערכות רובוטיקה

אינטואיטיב סרג'יקל

ISRG

60%

135.0

מערכות מתוחכמות לניתוחים רפואיים

אויפאת'

PATH

50%

14.0

מערכות רובוטיקה ואוטומציה לתעשיה


מדוע לעזאזל המשקיעים נוהים אחריה?

את התשובה, כמו תמיד במקרים כאלו, ניתן לתת במשפט אחד קצר: "קדחת הבינה המלאכותית" (AI). כבר היינו בסיפור הזה כל כך הרבה פעמים. 

וול סטריט אוהבת לייצר סיפורים מלהיבים. ויותר מכך – המשקיעים אוהבים לבלוע אותם בתיאבון רב. או כמו שאמר לי חבר לפני כמה ימים בשיחת טלפון:  "מתי אתה מוצא לי מניה שתעלה פי 10 עד סוף השנה?". לך תסביר לו שאם הייתי מוצא כזו מניה הייתי כנראה לוקח הלוואה גדולה כנגד כל נכסי ומשקיע בה בעצמי. 

זה לא שאין מניות כאלו. ישנן פה ושם. אבל הן מתגלות רק בדיעבד. ובדרך כלל בתהליך העלייה שלהן מעורב הרבה אוויר חם שלא היה שם קודם לכן. הפעם זהו אוויר בניחוח AI . 

לצורך התרגיל חיפשתי מי הן מניות ה-AI הבולטות של החודשים האחרונים. הרשימה שהפיק לי מנוע החיפוש גוגל היתה הבסיס לטבלה המצורפת כאן. מבין 7 המניות הללו – שזינקו בממוצע בכ-160% בשנה האחרונה – זיהיתי רק את אנבידיה. זו האחרונה הפכה בחודש האחרון לחברה השלישית בגדלה בעולם במונחי שווי שוק -  מעל 2 טריליון דולר. היא גם הפכה לנערת הפוסטר של ענף ה-AI כולו. הזינוק בהכנסותיה מ-27 מיליארד דולר ב-22' ל-61 מיליארד דולר מרשים מאוד עבור חברה בסדר הגדול הזה. 

גם מניית אנבידיה שנסחרת לפי מכפיל רווח 75 רחוקה מלהיות זולה. אבל אצלה לפחות יש מספרים, יש רווח, ויש זינוק חד משמעי במכירות. לא בטוח שזה המצב גם בזנב הארוך של מניות ה-AI שמזנקות בעקבותיה. 

האם יש צורך לחפור ולברר מה הסיפור אצל חברות כמו סימבוטיק שמנייתה זינקה ב-150% תוך שנה? אירו-וירומנט שנסקה ב-80%? או אפסטארט הולדינג (90%)? 

לדעתי אין שום צורך. גם אם המומנטום שבו הן נמצאות יגרום להן להכפיל את ערכן תוך חצי שנה, אין טעם לנסות לרכוב על הגל הזה. כי ייתכן מאוד שהוא כבר קרוב לסופו. 

אז כן - אפשר ללכת ולקרוא את כל הדוחות הכספיים, ההודעות לעיתונות, הניתוחים, הכתבות המהללות את עולם הבינה המלאכותית ואלו שמבקרות את הסיכונים שהוא צופן. 

ואפשר גם לחסוך הרבה זמן ופשוט להתבונן בטבלה השנייה שצירפתי כאן: טבלת מניות הרכב החשמלי שנצצו במהלך 2021. כפי שניתן לראות, כמעט כל המניות הללו קרסו בשיעורים שבין 50% ל-99%. לרשימה הזו  אפשר לצרף גם את אפל שסגרה לא מזמן את חטיבת הרכב האוטונומי שלה. 

אחרי 35 שנים שבהן אני עוקב אחרי שוק המניות, נראה לי שאבחר באפשרות השנייה. ייתכן שאני טועה, ולמניות ה-AI עוד צפוי טיול בחלל. אבל הסיכוי לכך – לאור ניסיון העבר שצברתי במעקב אחר בועות פיננסיות - נראה לי נמוך מאוד. חבל לבזבז כאן זמן מיותר.

מה קרה לבועת מניות הרכב החשמלי? 

חברה

טיקר

שינוי מאז נובמבר 21' 

טסלה

TSLA

56% - 

NIO

NIO

81% - 

אקספנג

XPEV

82% - 

LI Auto

LI

8% + 

ניקולה

NKLA

99% - 

קוואנטום סקייפ

QS

87% - 




 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.