האם שוק המניות שלנו נמצא באמת במצב של ביצועי חסר? ואם כן, בכמה? ובאילו מחלקיו? 

לפניכם עקומות יחס, המאשרות את הקביעה של הדעתנים בנושא

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור פאנדראיור פאנדר

25/02/2024 משה שלום

כפי שנכתב בכמה הזדמנויות באתר, שוק המניות האמריקאי נמצא במגמה עולה "מושלמת". אירוע NVIDIA היה לאחד מיני רבים מהמקרים שבו המדדים פגשו את הממוצע הנע 20 שלהם, ועשו שם Rebound הראוי למשחק NBA משובח. כמו כן, כל האנליסטים המקומיים חוזרים שוב ושוב על הקביעה ש"השוק הישראלי נמצא במצב של ביצועי חסר", מול אחיו האמריקאי. אגב, גם כאן, טענו זאת, ולא פעם אחת, כך שאיננו מבקרים בזה את האומרים זאת...

מבלי להיכנס לסיבות המוצדקות יותר, או פחות, לאותה קביעה (הנחה...), אני חושב שהיה מעניין לראות בפועל אם זה אכן המצב, ובאיזה היקף. לכן, עשיתי תרגיל קטן, בעזרת מערכת הגרפים של TradingView, בה יצרתי שני יחסים המייצרים שתי עקומות: יחס מדד ת"א 90 מול תעודת הסל המייצגת את מדד הנסדק-100, ואת היחס הדומה, עבור מדד ת"א 35 ותעודת הסל המייצגת את ה"סנופי" (S&P500). הנה שני הגרפים השבועיים של שני היחסים האלו:




בשני המקרים אנו יכולים לראות בבירור שההנחה, וההצהרה הבסיסית שלנו, נכונה: שוק המניות הכללי שלנו נמצא בחסר גדול מאוד ביחס למרכיבים של השוק האמריקאי. אגב, לא אציין מכאן, כל פעם מחדש, "חלש" או "חזק" ביחס למה, כאשר הכוונה למדד שמולם בהתאמה. וכך, בגדול, קיימת קורלציה ברורה, ומובנת בין שתי העקומות, כאשר אנו יכולים לציין שבשני המקרים:

·  המדדים שלנו היו חלשים יותר בזמן אירוע הקורונה (אביב 2020),
·  הם היו די דומים בחוזקם בזמן השיקום ממנה (יוני 2020-ינואר 2022),
·  הם היו חזקים בהרבה, כאשר השוק האמריקאי ירד בגלל נרמול הריביות (ינואר 2022-ינואר 2023),
·  ומאז, קטסטרופה של חולשה מול האח האמריקאי הגדול,
·  יש לציין, שהעוצמה היחסית של הירידה, בחלק המשני, גדולה בהרבה מאשר בחלק העיקרי של השוק.

ועכשיו, נשאל עצמנו, האם יש, בכל זאת, הבדלים בין שתי העקומות, ומה זה אומר לגבי המצב הנוכחי, והעתידי של הטווח הקצר-בינוני? נתחיל דווקא בשווקים הראשיים: מדד ת"א 35 היה הרבה יותר חד במעבר בין 2022 ו-2023, ואין בו שום סממן של שינוי קרוב. דהיינו, אין עדיין סממן טכני, שת"א 35 "משכנע" חיובית יותר את המשקיעים בכוונתו לסגור את הפער שנוצר. התעלה היורדת עדיין מתפקדת "מלא", ואין סטייה חיובית בין המומנטום, ותנועת העקומה של היחס.

לעומת זאת, היחס בין ת"א 90 והנסדק-100, למרבה הפלא, מראה את אותם הסממנים החסרים ביחס הקודם. למה "למרבה הפלא"? כי, כזכור, 7 המופלאות נמצאות בנוכחות הרבה יותר "חזקה" במדד הנסדק-100 מאשר בכל מדד אמריקאי אחר, והיינו מצפים שת"א 90 יראה חולשה יתרה מולו ומולן. אבל, זה לא כך. מניות הטכנולוגיה, הנדל"ן, והאנרגיה שבו, מצליחות לתת Fight לא קטן לאותן מניות מעופפות מפורסמות. וכך, נמצא שיש התייצבות, ויצירת תחתית ביחס הזה, ושקיימת סטייה חיובית מתמשכת בין התנועה של העקומה, והמומנטום של ירידתה.

יש להבהיר הבהר היטב: מדובר ביחסים!! אין כאן כיווניות מדדית כמובן. זו נקודה קריטית להבנה, וכדי להבהיר זאת עוד יותר, אומר זאת בפשטות: העקומה של היחס בין ת"א 90 והנסדק-100 יכולה לעלות כאשר:
·  ת"א 90 עולה יותר מהר מאשר עולה הנסדק-100,
·  ת"א 90 יורדת לאט יותר מאשר הנסדק-100 יורדת,
·  וברור שהיא תעלה גם כאשר ת"א 90 יעלה והנסדק-100 יירד, אבל, זה די נדיר...

בהינתן כל זאת, ניתן לומר בצורה מוכחת את מה שהנחנו תחילה כ"קביעת דעתנים":
השוק הישראלי אכן נמצא עכשיו בביצועי חסר גדולים מאוד, מאז תחילת 2023, מול השוק האמריקאי. האם זה אומר שהשוק שלנו זול? זול מאוד? ממש לא בהכרח. העקומות האלו אינן יכולות לציין זאת. מדוע? כי אין קשר לחלק הפונדמנטלי של המניות שם, וכאן, לעקומות המוצגות.

יקר או זול נקבע על פי יחס המחיר, וביצועי החברות בפועל, כפי שזה משתקף בדוחות הכספיים שלהן. כמו כן, נציין גם שהמחיר של המניות בבורסה משתנה גם על פי הפסיכולוגיה סביבן. ראו מניית Super Micro (SMCI) ... אישית, אני חושב שהמניות שלנו זולות יחסית לעתיד, ואינן משקפות את המציאות העתידית של המשק הישראלי. ולגבי המצב הנוכחי, עם כל אי הוודאות, אני חושב שהחלק הכלכלי והפיננסי שלהן מהווה רק חלק קטן משהשיקולים של המשקיעים.

לעומת זאת, השוק האמריקאי נמצא בהתלהבות יתר גדולה (Irrational Exuberance), וזאת בחלק מזערי של השוק: החלק שמשקף את הבועה התורנית: טכנולוגית ה-AI, והשפעתה על הכלכלה, ועל החברה, הגלובליים, ב-10 השנים הקרובות. האם החזון יתגשם? יש להניח שכן. אבל, זכרו שהמושג הזה קיים כקונספט מאז שנות ה-80, שיש תוכניות מחשב סביבו מאז שנות ה-90, ושהאינטרנט הממוסד התגבש סביב 2015-2010, כאשר הבועה סביבו הייתה בין 1990-2000. יחד ננצח, ובגדול!


 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.