הדולר לאן ? מבט על היורו-דולר והדולר-שקל || בשני המקרים הדולר בירידה עם סיכוי לשינוי 

אצלנו, הדולר-שקל מגיב כרגע רק לאירועי חו"ל כאשר הגורמים המקומיים לקחו עמדה אחורית בלבד

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איור פאנדראיור פאנדר

11/03/2024 משה שלום

זה בכלל פלא שהדולר העולמי נראה כך. מדוע? כי הקורלציה הטבעית ההפוכה, בינו ובין שוק המניות הגלובלי, הייתה צריכה לגרום למגמה יורדת מאסיבית, וזאת מאז נובמבר 2023. זה לא קרה. אז מה בכל זאת משפיע הכי הרבה על המטבע האמריקאי? ניחשתם נכון: התשואות של האג"ח הממשלתי האמריקאי של הטווח הבינוני-ארוך.

כאשר אלו עולות, הדולר מקפץ, וכאשר אלו יורדות, הוא צולל לו לתחתיות השאול. היורו, כמטבע אנטי-דולרי, פשוט משקף את התנועה הזו בנאמנות. לכן, כאשר ראינו ירידה די גדולה בתשואות של האג"ח האמריקאי, מאז סוף פברואר, לא היה פלא שהדולר יירד לו בהתאם. ובכך, ישתלב מאוד עם העלייה החזקה במניות.

וכאן אנו שואלים: האם זה היה תמיד כך? לא ממש. כאמור, אנו זוכרים היטב (מאז 2009) שהכיוון של קומפלקס ה-RiskOn (מניות, סחורות) היה לגורם המשמעותי בתנועה הדולרית, כאשר התשואות לא שיחקו כזה תפקיד חשוב. אז מה קרה? פשוט מאוד: כאשר אין אינפלציה, ואין ריביות גבוהות, התנודתיות בין 0.1% ל-0.5% ואפילו עד 1.5% לא משנה כל כך את האפקט המטבעי.

כאשר עולים מדרגות לכיוון ה-5%-6% זה כבר משהו אחר לגמרי. הפרשי הריביות, ובמיוחד התנודתיות באג"ח הממשלתי, שהרקיעה שחקים מאז תחילת 2022, כל אלו משפיעים מאוד על הדולר. וכאן אנו בדילמה גדולה: ניקח לדוגמה מצב שבו התשואות יירדו, בגלל חשש גדול למיתון  ולדפלציה, יחד עם המניות שמייצגות חברות שהרווחיות שלהן תרד בגלל אותו מיתון.

האם הדולר יעלה עכשיו בגלל הירידה במניות, או יירד בגלל הירידה בתשואות? מעניין יהיה לראות זאת, בתיקון הטכני הראשון שיקרה כתוצאה מחשש המשקיעים מהעתיד בכלכלה האמיתית. בכל אופן, כרגע, הדולר במגמה מינורית יורדת, וזה ניכר גם בחו"ל, מול היורו, וגם אצלנו, מול השקל.

על הדולר-שקל נאמר שלא רק חו"ל משפיע על תנועתו. אנו לא נטעה הרבה אם נאמר שיש הרבה גורמים שלילים הלוחצים מטה את הדולר-שקל: חזרה למצב של שגרה תחת אש, כאשר הכלכלה האמיתית שלנו עדיין במצב סביר מאוד, כניסה של זרים לשוק ההון הישראלי, יחד עם אותה ירידה בעולם, שכבר הזכרתי. זו הסיבה לשוני הגדול בין הגרף של היורו, וזה של הדולר-שקל.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

כמו שראינו בהרבה מקרים קודמים, ההגעה לאזור ה-1.10 הייתה די חשובה עבור המטבע האירופי. פעם כהתנגדות, ופעם כתמיכה. כעת, ההגעה היא מלמטה, דהיינו כהתנגדות, ועם מומנטום די חזק. האם ההתנגדות תעמוד איתן בלחץ הזה? אין לדעת. מדוע? כי אנו מסתכלים על המצב הכללי של הדולר העולמי (ראו מעלה), ושואלים עצמנו איך הוא יגיב כאשר יגיע התיקון הטכני היורד במניות.

לכאורה, ועל בסיס טכני טהור, הסיכוי לפריצה של 1.10 גדול מאשר הדחייה מן הרמה הזו. מדוע? כאמור, המומנטום העולה חזק למדי כאן, וניתן בהחלט לזהות תבנית של תחתית כפולה סביב 1.07, שבסיסה הוא ה-1.10. מול זה, כניסה למצב של RiskOff, בשוקי ההון, יעצים את הדולר שהוא הצד הנגדי כאן.

בקיצור חוסר וודאות... לכן, לחיוביים אומר: מעבר מעל 1.10 יהיה ממש סימן של אופטימיות גדולה עבור היורו. יעד מיידי לכך יהיה 1.115 והלאה. לעומת זאת, דחייה ב-1.10, תיתן גושפנקא חזקה לשליליים, והיעד הברור, אז, יהיה 1.07 שוב. לא נצטרך לחכות הרבה זמן כדי לדעת מה יקרה.


(בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

קשה להאמין שהדולר-שקל נמצא כרגע באזור הנמוך ביותר מאז שהחל עניין הרפורמה המשפטית. מאז, הוא הצליח לעלות דרגה, בגלל אותה מחלוקת בעם, לכיוון 3.80, ומשם עד 4.10 מפאת המלחמה נגד החמאס, ואויבנו מסביב. בהזדמנויות שונות, ציינתי שאני חושב שפרמיית הסיכון "ההגיונית" של ישראל צריכה להביא את הדולר לאזור הרבה יותר גבוה מאשר הוא נמצא כעת: 3.55-3.60. דהיינו, לאזור סביב 3.80-3.90.

אבל, השוק אומר אחרת, וכפי שאנו כבר למדנו: השוק (כולל כל ההתערבויות השונות שבו...) תמיד צודק. לכן, נשאר לנו לבחון את העניין הטכני שלו בלבד: כרגע, 3.53 נראית כמו תחתית כפולה מינורית מאוד, שממנה הדולר-שקל מנסה להשתקם בטווח הקצר מאוד, לכיוון 3.60-3.65. אבל, כל עוד הוא נמצא מתחת לקו המגמה התוחם הגדול של כל הירידה, מאז השיא של 4.10, אין הרבה חשיבות לניואנסים הטכניים כאן.

חזרה ל-3.70 תכניס שינוי משמעותי ואולי, מגמה חדשה כלפי מעלה, אם נראה שיאים ושפלים עולים. משם, ידע ברור של 3.80 ואז עצירה מתודית. בעתיד הנראה לעין, כאשר המצב הביטחוני תחום בדרום בתמרון המתבצע היטב, ובצפון על ידי "הסכמה שבשתיקה" של הצדדים לא להתכנס למלחמה מלאה, אין לראות המשך משמעותי מעבר ל-3.8-3.9.

איך נגיע, בכל זאת, לשם? על ידי דחיפה אפשרית של הדולר העולמי, שיעלה בגלל ירידות בשוקי ההון. ומה כלפי מטה? כאן, העניין הרבה יותר "קל" מבחינת המכשולים: 3.5 ומיד 3.42, ואז 3.35 המפורסמת. כל אלו רמות היסטוריות שנטחנו אינסוף פעמים בעבר. יחד ננצח!


 

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.