בורסה | ניתוח מדדים ומט"ח >> שאננות, למרות הדרמה בכלכלה - עד מתי ? 

מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה. מבט על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
ניתוח שווקיםניתוח שווקים

12/07/2020 משה שלום

הקדמה

כאשר מסתכלים על הגרף של מדד המניות הישראלי, קשה לומר שמקבלים ממנו רמז על הדרמה הכלכלית המתחוללת אצלנו עכשיו. הגל השני בהתפרצות ווירוס הקורונה, שאינו אלא המשכו הישיר של הגל הראשון, בו הייתה פשוט הפסקת סגר, המשיך והכניס את המשק שלנו למערבולת נתוני מקרו קשים במיוחד: מעל 20% (!) אבטלה, גידול דרמטי בגרעון הצפוי (מדברים על מינוס 8% נוספים), ואיבוד צמיחה שעדיין לא רוצים לחשוב עליו. סגמנטים שלמים של הכלכלה שלנו, אשר יצרו תוצר וצמיחה בעבר נעלמו, או בדרך להעלם לתקופה ארוכה: תעופה, תיירות, תרבות, ספורט, אירועים ואף הרבה מן ההסעדה. ובחלקים הפתוחים, כמו חנויות וקניונים, תחבורה (מכירת רכבים), עסקות נדל"ן, וכו... מורגש קיטון משמעותי. גם בעולם ההיי-טק, ה"קדוש" כל כך בעיני קובעי המדיניות, ניכרים הסדקים הראשונים בדמות חל"ת ופיטורין. אז למה שוק המניות שלנו נראה כל כך "רגוע", יחסית לכל הנקודות הפונדמנטליות המוזכרות? יש לכך שתי סיבות.

ראשית, הקורלציה החיובית בין חו"ל, ובמיוחד ארה"ב, והבורסה שלנו. שם, ממשיכים להראות מגמה חיובית כאשר הנסדק ממשיך להיות הכוכב עם שיאים חדשים. כל זאת, למרות המספרים הקשים של הקורונה גם באמריקה (מעל 130 אלף מתים), ולמרות ירידת קרנו של הנשיא טראמפ בסקרים והסכנה שדמוקרטים אוהבי מיסים יגיעו לשלטון. המגפה ותוצאותיה, והבחירות, פשוט לא מצליחים להוות גורם משפיע היום. הדולר אומר לנו הכול, כמו תמיד. הוא ממשיך להיות חלש ונחלש ומצביע על תקווה וחיוב ולא רצון למפלט. למה? ניחשתם נכון: צעדי ההצלה של הממשל, ובמיוחד של הפדרל רזרב. צעדים הנמדדים הפעם בטריליונים. צעדים אלו עשו שוב את הטריק, וכמות הנזילות (כסף) הזורמת לשווקים מרקיעה שחקים ומונעת מימוש חד מטה.

וכאן נכנסת הנקודה השנייה המסבירה את בריאותו הטובה יחסית של השוק אצלנו. בנוסף לאותה קורלציה הטבעית בין השוק שלנו לשלהם, הגיע לנו לאחרונה גם הפתעה קטנה בדמות אימוץ מדיניות התמרוץ שהזכרתי ממש עכשיו על ידי הבנק המרכזי שלנו: לא עוד רק ריבית אפסית (עדיין חיובית...) אבל גם רכישת ניירות ערך ישירות בבורסה, ובמיוחד אגרות חוב מדורגות של חברות, ולא רק ממשלתיות. השינוי הקטן-הגדול הזה הצליח לעצור את המדד שלנו על הגבול של הרמה הקריטית של 1350, ומשם להתייצב.

זו ממשיכה להיות כל התורה כולה: כסף חינמי, גלובלי, הנוצר יש מאין, בכל מקום, כדי להוות מעצור לאסון שיכול היה לקרות בנכסים הפיננסיים, ובכך בפנסיות של הציבור הסובל גם כך קשות. כמו שנאמר: "כמה שזה יעלה...". בנק ישראל הקצה 15 מיליארד שקל לרכישת אג"ח קונצרני. כמה מזה יגיע ישירות לציבור: 0 אבל בואו נקווה שהתוכניות שהוצגו ביום חמישי יעשו את ההשלמה של ההזרמה הישירה שכולנו מחכים לה. לסיכום חלק זה אומר: בשבועיים האחרונים ראינו שוב את שידענו: לשוק ההון יש אבא חזק יותר מאשר לאזרח. ועכשיו בואו נסתכל על הגרפים של השבוע:



תא 35

המבנה הטכני הנקי של מדד המניות הישראלי ניתן לתיאור בצורה פשוטה ומדויקת כך: עצירה בדקה התשעים ממש, כאשר 1350 החשובה כל כך עמדה להישבר מטה. אז, הופיע בנק ישראל, על הסוס הלבן, והודיע על תוכנית הרכישה של האג"ח בשוק. בכך, רמת המחיר של 1350 הוכיחה שוב לעולם שהיא רמה שכולם דואגים לה, ולכן חשיבותה עלתה עוד דרגה: סיבה לקנות שם עבור האופטימיים, וסיבה לשורטיסטים לשבור אותה.

כמות פקודות קטיעת ההפסד העומדת קצת יותר למטה מ-1350 כנראה אדירה, ותייצר מפל של מכירות במידה ותצליח השבירה מטה מן הרמה. בינתיים, זו ההעשרה הפחות סבירה. אבל, האופטימיים עדיין לא ניצחו. הם עדיין צריכים לפרוץ את התעלה היורדת, כלפי מעלה, ולשאוף להגיע שוב ל-1500. מזכיר לכם משהו? זה היה התחום של הדשדוש הרב שנתי!

ה-מקדי אינו מראה לנו סטיות או אינדיקאציה עוזרת אלא רק ליווי ולכן אינו עוזר אבל ה-סטוק נמצא כרגע בדילמה: הו חזר ממצב של מכירות יתר וזה טוב, אבל מתחילים שוב להתהפך מטה... סכנה. כמו שאמרתי בדברי הפתיחה, חו"ל קובעת אבל מקומית גורל השוק תלוי על עמידתה האיתנה של רמת התמיכה סביב 1350.



דולר-שקל

על החולשה של הדולר כתבתי כבר כמה מילים אבל אין כמו הגרף הזה כדי להבהיר לנו זאת עוד יותר את מצבו הביש. כמו שרמת המחיר סביב ה-1350 חשובה בעיני שחקני המניות כך 3.40-5 חשובה אצל שחקני המט"ח המקומי. וברצף של שיאים ושפלים יורדים הדולר שלנו הצליח לחזור מן השיא סביב 3.9 עד אזור זה של 3.40-5.

כאן, הוא מדשדש בתחום צר, בין השאננות של הספקולנטים והרצון של בנק ישראל לשמור על שער סביר של הדולר למען הייצוא הישראלי. בירידה הגדולה האחרונה נוצר קוו מגמה קשה וברור, וזאת על גבי כל השיאים של הירידה. עבור האופטימיים (אם יש כאלו...) אומר שיש צורך לפרוץ מעלה את אותו קוו, כנקודת התחלה של הוכחת יכולת.

ועבור השליליים נותר רק לשבור את הבסיס של 3.40-5 ובכך להראות לבנק ישראל מי יותר חזק פיננסית... לעומת שוק המניות, אנו מזהים כאן ב-מקדי וב-סטוק סטיות חיובית, קטנות אבל קיימות, ולכן הצד החיובי נהנה כאן מן הספק. האם זה יקרה? ונראה שערים גבוהים יותר? על חשבון שוק מניות יורד? לדעתי חו"ל יאמר לנו זאת אלא אם כן יקרה אירוע מקומי בלתי צפוי.



S&P500

אצלנו, ה"גל השני" היה קצת מפתיע בעוצמתו אחרי ההצלחה היחסית בגל הראשון. לעומת זאת, בארה"ב, ישנה רציפות של מצב בינוני-קשה, בעיקר באזורים הערים והמדינות הצפופות, כאשר בניו-יורק מדברים על חידוש מוקדים אלימים במיוחד של הווירוס. לוול-סטריט זה ממש לא משנה כל כך. כולכם כבר יודעים שדווקא הנסדק הוא הכוכב של העליות האחרונות אבל גם במדד המוצג כאן אין שלילה טכנית כלל. ההוכחה לכך היא שכל השפלים, מאז תחילת החזרה מעלה בחצי השני של מרץ, היו גבוהים או מדשדשים קלות. ובזמן האחרון אנו רואים המשכיות ירוקה די מדהימה. משבר כלכלי? אין בתמונה הזו זכר לכך, ולמרות שנתוני התעסוקה ונתוני הצריכה היו טובים מן הצפוי קשה לייחס למצב הנצפה כאן סיבה שונה מאשר כסף שמחפש מקום חניה. כסף המגיע מן הפד ומן הממשלה.

כרגע, המדד עומד לפרוץ רמה התנגדות חשובה סביב 3200, ומשם לנסות לייצר שיאים חדשים כמו שעשה חברו הטכנולוגי (הנסדק). אגב, קווי המניפה שציירתי כאן מציגים את מה שאנו מכנים "סדר דינאמי אוטומטי" שבו מתגלה האפקט של המכונות האוטומטיות הבאות ומגיבות לזוויות זהות בשוק. האינדיקציה (מקדי ו-סטוק) אינם משדרים רמזים אלא מלווים היטב את התנועה.

כל עוד החיוב הזה יהיה מנת חלקו של השוק האמריקאי קשה לראות סימנים של מימוש וירידות. ולמרות זאת אומר זאת לשליליים: שבירת 3000 תהיה הרמז הראשון למשהו לא טוב אבל רק שבירה, בסגירה שבועית, של 2700, תוכיח לרבים שמשהו שונה קורה בשוק הזה.

הערה כללית לגבי הגרפים: ליצירת הגרפים החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר המספק את מיטב הטכנולוגיה לכך: Investing.com. אחד היתרונות של האתר הוא אפשרות ניתוח גם של נכסים ישראלים. הכלים הטכניים בו מצוינים ורחבים ומאפשרים ניתוח טכני מצוין של הנכסים.
 

 

 
 
 

 

האתר מאפשר לראות את הרכבי קרנות נאמנות עד לרמת נייר הערך הבודד ובנוסף לדעת כמה קרנות נאמנות מחזיקות באותו נייר ערך מסוים ובאיזה היקף.בנוסף האתר מעלה כתבות פרשנוית וראיונות עם מנהלי קרנות לשם הצגת מדיניות ודרך קרן נאמנות.